دیتالاگر کلین روم

مقدمه:

اتاق های تمیز محل های کاری هستند که در آن آلودگی کنترل می شود. اتاق‌های تمیز اکنون به‌عنوان مناطق سرپوشیده ویژه‌ای طراحی می‌شوند که از نظر محیطی با توجه به ذرات معلق در هوا، دما، رطوبت، الگوهای جریان فشار هوا، حرکت هوا، لرزش، سر و صدا و موجودات زنده کنترل می‌شوند.جهت کنترل دما و رطوبت کلین روم ها نیازمند دیتالاگر کلین روم هستیم

 

دستورالعمل ها و مقررات اتاق تمیز در مورد دیتالاگر کلین روم چیست؟

دستورالعمل‌های معمول برای دما و رطوبت اتاق تمیز بیان می‌کنند که دما در اتاق‌های تمیز زیر ۲۱ درجه سانتی گراد (حدودا ۷۰ درجه فارنهایت) باشد و حد نوسان آن ۲ درجه سلسیوس می باشد و سطح رطوبت نسبی باید بین ۳۰ تا ۴۰ درصد  در طول سال باقی بماند.

وقتی کارکنان یا تکنسین های نظافت اتاق تمیز حرکت می کنند یا حتی عرق می کنند، مقدار بیشتری از ذرات  در اتاق تمیز آزاد می شود. این به طور بالقوه محیط را آلوده می کند و استانداردهای تولید را به خطر می اندازد.

باید درنظر داشت که حتی نوسانات جزئی در درجه حرارت و رطوبت کلین روم می تواند باعث مشکلات جدی برای کارکنان کلین روم و در کل فرایند تولید شود. یکی از ساده ترین راهکارها در زمینه حفظ  دستورالعمل های اتاق تمیز، استفاده  از محصولات تمیز کردن اتاق تمیز است.

در واقع لوازم اتاق تمیز باید در رعایت استاندارد های صنعتی و حفظ رطوبت و دمای مناسب محیط به شما کمک کنند. اهمیت دما و رطوبت‌ مناسب برای اتاق‌های تمیز نه تنها به شرایط کاری بهتر و بهداشتی مربوط می‌شود، بلکه به کنترل کیفیت محصول نیز مربوط می‌شود.

 

فواید حفظ رطوبت در کلین روم:

کیفیت کنترل بیشتر با حفظ رطوبت و دمای اتاق تمیز، کیفیت محصول کلین روم افزایش یافته و به طور مداوم حفظ می شود. علاوه بر این، این به معنای کاهش میزان هدر رفت اجزا و محصول است که به کسب و کارهایی که اتاق‌های تمیز مرطوب شده مناسبی دارند، کمک می‌کند تا در هزینه و زمان ارزشمند خود صرفه‌جویی کنند.

کاهش غیبت کارکنان:

اتاق‌های تمیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که عاری از باکتری‌های ناخواسته باشند، اما بدون کنترل رطوبت مناسب نمی‌توان به آن دست یافت. در شرایطی که رطوبت را تنظیم کرده‌اند، انتظار می‌رود که شاهد کاهش غیبت کارمندان و بیماری‌های محل کار باشیم که دلیل آن باکتری‌هایی است که مدت زمان محدودتری در هوا دارند و عملاً قبل از ایجاد شرایط عفونی سقوط می‌کنند.

 

کنترل دما باید برای موارد زیر انجام گردد :

الف) فرایندها
ب) تجهیزات و مواد
ج) شرایط پایدار برای کارکنانی که لباس های متناسب با درجه تمیزی مشخص شده را بر تن دارند
به طور کلی، بار حرارتی ناشی از چراغ ها مقداری زیاد و پایدار می باشد؛ بارهای حرارتی ناشی از کارکنان متغیر بوده و نیز حرارت ایجاد شده ناشی از عملیات فرایندی ( مانند درز بندی حرارتی ، لحیم کاری، جوشکاری ، فرآوری حرارتی و مخازن حرارتی تحت فشار ) معمولاً مقداری زیاد  و متغیر است. حجم زیاد هوای مورد نیاز برای کنترل آلودگی موجب تسهیل غلبه بر بارهای حرارتی داخلی با شدتی قابل قبول نسبت به پاسخ سامانه کنترل دما می گردد . اگرچه باید به منظور تعیین مقبولیت اختلاف دمای ایجاد شده و کنترل آلودگی ، نواحی تمرکز تجهیزات گرمازا و نیز الگوی جریای هوای ورودی تحلیل شوند .

کنترل رطوبت باید برای موارد زیر انجام گردد :

الف) فرایندهای تولید
ب) تجهیزات و مواد
ج) کاهش بارهای  الکتریسیته ساکن
د) راحتی کارکنان ناشی از کنترل دمای اشاره شده در بالا .
در مجموعه های تمیز ، کنترل رطوبت در مقایسه با تغییرات رطوبت  تولیدی در داخل فضا ، بیشتر از اثرات خارجی (مانند تغییرات هوا ) تاثیر می پذیرد . چنان چه لازم باشد فرایندهای رطوبت زا ( شامل  تبخیر ) در مجموعه تمیز انجام گردند، باید آنها را در داخل محفظه های تهویه شونده محبوس نمود . احتیاط های لازم نیز باید در خصوص کنترل اثرات الکتریسیته ساکـن بـه عمل آید . برخی از فرایندهای تولید (مانند تولید لوله های خلاء۱ و قرص سازی) به رطوبت های نسبی کمتر از ۳۵% نیاز دارند . در ضمن باید به انتخاب موادی که اثرات الکتریسیته ساکن را کاهش می دهند نیز توجه نمود . اگـر رطوبت در یک فضای بسته ، پایین باشد بارهای الکتریسیته ساکن ممکن است بیش از بارهای تولید شده در فضایی با رطوبت نسبی بالاتر باشند. به منظور  راحتی کارکنان، سطوح دما و رطـوبت نسبی بـایـد بـرای هـر مجموعه تمیز خاص تعریف شود . یک بازه نمونه برای رطوبت نسبی بین ۳۰% تا ۶۵% می باشد . خارج از این بازه باید ادوات مناسبی برای تامین نیازهای فرآیند و کارکنان در نظر گرفته شوند. محل های اندازه گیری دما و رطوبت نسبی باید مشخص گردند .شرایط خارجی محیطی که سامانه مزبور باید در آن عمل نماید، با در نظر گرفتن وضعیت بهره برداری موردنظر باید مشخص گردد .باید میزان حرارت و رطوبت تولیدی در داخل اتاق تمیز ، محل این منابع و نیز ماهیت تغییرات پویای آنها معین گردد .

 

دیتالاگر مخصوص کلین روم :

شرکت دارستان صنعت در راستای ارتقا کیفیت کلین روم ها دستگاه دیتالاگری تولید کرده است که می تواند دما و رطوبت اتاق پیش ورودی را نسبت به اتاق تمیز بسنجد و گراف روزانه و ساعتی در اختیار کاربر قرار بدهد .هم چنین در صورت نوسانات دما و رطوبت از طریق سیم کارت به کاربر اطلاع داده می شود.

 

جهت سفارش دیتالاگر مخصوص کلین روم از طریق شماره ۰۲۱۶۶۴۵۵۲۸۰ با ما در ارتباط باشید

 

ترک یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.