ثبات دما مخصوص داروخانه های سطح شهر

مقدمه:

داروخانه ها برای چک کردن دمای خود بصورت روزانه نیازمند ثبات دمای مخصوص  می باشند.شرکت دارستان صنعت پیشرو در زمینه تولید ثبات دما مخصوص داروخانه های سطح شهر می باشد.

 

ثبات دما مخصوص داروخانه های سطح شهر

ثبات دما مخصوص داروخانه های سطح شهر
دماسنج مخصوص دمای داروخانه های سطح شهر

دیتالاگر ثبت دما و رطوبت مدل 83 پلاس

یکی از عوامل مهم در مصرف صحیح و منطقی دارو ارایه اطلاعات کاربردی به مصرف کننده است در زیر اطلاعات مختصری در مورد نحوه نگهداری و مصرف اشکال دارویی مختلف ارایه شده است.

دمای نگهداری داروها به چند گروه تقسیم می شود که عمده ترین آنها :

۱- دمای یخچال ۸-۲ درجه( قسمت پایین یخچال مورد نظراست) ۲- دمای خنک زیر ۱۵ درجه ۳- دمای اتاق زیر ۲۵ درجه یا ۳۰ درجه می باشد علاوه بر دما سایر شرایط نگهداری دارو و طرز استفاده و … نیز بر روی بسته بندی و بروشور دارو ذکر می گردد( قبل از مصرف تکان دهید- ظرف حاوی دارو ( اسپری) را سوراخ نکنید- مایع داخل ظرف دارو کف نکند- به سمت آتش اسپری نکنیدو…)

تاریخ انقضای دارو یکی از نکات مهم مندرج بر روی بسته بندی دارو می باشد که معمولاً به صورت میلادی یا خورشیدی نوشته می شود ( ماه و سال )

شماره سری ساخت( NO:(Batch Number که ترکیبی از اعداد و حروف است نیز مشخصه دیگری است که بر روی بسته بندی دارو ذکر می شود. این شماره برای رهگیری دارو از تولید تا مصرف کاربرد دارد.

نحوه مصرف دارو و نکات مهم مرتبط با آن در بروشور دارو ذکر می شود که رعایت آن به اثر بخشی بیشتر و مناسب دارو و در بسیاری موارد کاهش عوارش دارویی کمک می کند.

در زیر به پاره ای از نکات مهم که در مورد اشکال مختلف دارویی می بایست توجه گردد اشاره می شود.

قرص ها:تغییرات ظاهری قرص ( رنگ،بو،شکل ظاهری و …) رعایت نشدن شرایط نگهداری ( دما، رطوبت، نور خورشید) نرم شدن ، خیس شدن، سفت شدن، پاک شدن نام دارو و مشخص نبودن تاریخ انقضا موجب کاهش اثر بخشی، ایجاد عوارض و عدم اطمینان از درمان می شود.

به ویژه در مورد قرص های (EC ) و آهسته رهش(Retard ,SR,CR ) در هنگام مصرف از خرد کردن، جویدن ، حل کردن قرص می بایست  خود داری شود پوشش این گونه قرص ها می بایست بدون تغییر ( شکستن و حل شدن ) از محیط اسیدی معده عبور کرده و در محیط قلیایی روده باز شود هر گونه تغییر فیزیکی ذکر شده ( خرد کردن، جویدن و…) یا تغییر PH معده ( مصرف کاهنده اسید معده مانند قرص و شربت معده Almgs و رانتیدین و امپروزال و یا غذا همزمان با مصرف این قرص ها ) موجب ایجاد عوارض گوارشی یا کاهش اثر بخشی دارو می شود.

محیط یخچال به دلیل رطوبت ناشی از مواد غذایی برای قرص هایی که بدون بیلیستر هستند ( در قوطی یا پاکت نگهداری می شوند) و یا حساس به رطوبت هستند( قرص های جوشان ) مناسب نیست .

در مصرف قرص ها برای ایجاد حلالیت بهتر مصرف یک لیوان آب ضروری است .

کپسول ها: رطوبت زیاد موجب چسبندگی و شل شدن کپسول ها و رشد باکتری و قارچ بر روی آنها و رطوبت کم ونور و حرارت باعث شکنندگی کپسول های می گردد.

در مصرف کپسول ها برای کاهش چسبندگی بهتر است با آب فراوان (یک لیوان ) میل شوند . رعایت شرایط مناسب ذکر شده بر روی بسته بندی ، بستن در قوطی ، خارج کردن پنبه موجود در قوطی و نگه داشتن پاکت رطوبت گیر لازم است.

در مورد کپسول های ( روده ای EC ) و آهسته رهش( SR,CR,Retard) مصرف دارو می بایست با معده خالی ( نیم تا یک ساعت قبل از غذا و یا۲ ساعت بعد از

هم و درشت شدن ذرات از مصرف آنها باید خود داری گردد. سوسپانسیون ها می توانند به صورت خوراکی ، موضعی ( بعضی قطره ها ) و تزریقی استفاده شوند.

ماندگاری سوسپانسیون ها پس از آماده کردن ( پنی سیلین ها ، آموکسی سیلین ، کو آکوکسی کلاو و…) بسیار کم می باشد از حدود نیم ساعت تا ۲۴ ساعت در مورد اقلام تزریقی و در مورد اقلام خوراکی ۷ روز در دمای اتاق و تا ۱۴ روز در یخچال.

سوسپانسیون را باید از یخ زدگی محافظت کرد.

قطره ها: قطره ها بصورت خوراکی، چشمی و گوشی و بینی استفاده می شوند.

قطره ها حداکثر تا یک ماه پس از باز شدن قابل استفاده هستند . از تماس قطره چکان با دست و پلک خود داری شود.

اگر لازم باشد بیش از یک قطره  چشمی در چشم بریزیم ( از یک نوع یا دو نوع ) رعایت فاصله ۱۰تا۱۵دقیقه  بین مصرف آنها لازم است چون چشم گنجایش بیش از یک قطره را ندارد. در مواقعی که یکی از قطره های مورد استفاده در چشم نفازولین یا فنیل افرین است ، لازم است این نوع قطره ها آخرین داروی مورد استفاده می باشد

ترک یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.