ثبات دمای اتاق یو پی اس

مقدمه:

تاثیر دما بر عمر باتری یو پی اس فراتر از تصور شما است و اگر فکر می کنید که باتری های یو پی اس به دمای ایران ۱۰۰ درصد سازگار هستند، سخت در اشتباه هستید پس نیاز به ثبات دمای  اتاق  یو پی اس  شرکت دارستان صنعت را دارید.

شما باید بدانید که تمام باتری های یو پی اس در گرمای جنوب در تابستان یا سرمای شمال در زمستان دوام نمی آورند.

اگر می خواهید از تاثیر دما بر عمر باتری یو پی اس آگاه شوید، باید بدانید که دمای مناسب برای باتری یو پی اس، ۲۰ درجه سانتیگراد است و هر چقدر دمای اتاق گرمتر یا سردتر می شود، عمر باتری UPS کاهش می یابد و در آخر دما بر عمر باتری یو پی اس تاثیر منفی می گذارد و عمر باتری کاهش می یابد.

باتری های UPS در مدل های مختلفی در ایران و یا خارج تولید می شوند. دمای هوای جنوب ایران در فصل تابستان گرم و دمای هوای شمال ایران در فصل زمستان سرد است. باتری های یو پی اس باید در این شرایطی، بازدهی خوبی داشته باشند.

در ادامه ما تاثیر دما بر عمر باتری یو پی اس را بررسی می کنیم.

تاثیر دما بر عمر انواع باتری یو پی اس:

دمای هوای اکثر شهرهای ایران در فصل تابستان به ۴۰ درجه می رسد و بهترین عملکرد باتری های UPS در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد رقم می خورد.

هر چقدر دمای اتاق گرم تر شود، عمر مفید، ظرفیت و عملکرد باتری UPS تغییر می کند و پایین تر می آید.گرما و درجه حرارت بالا بر روی مقاومت داخلی و متابولیسم شیمیایی باتری تاثیر منفی می گذارد.

اگر فرض کنیم دمای اتاقی که باتری و دستگاه UPS در آن قرار دارد، بالای ۵۰ درجه سانتیگراد باشد؛ عملکرد باتری در چنین دمایی حدود ۱۲ درصد افزایش می یابد و اگر این اتفاق در فصل تابستان تکرار شود، عمر مفید و دوام باتری کاهش پیدا می کند.

تاثیر سرما بر عملکرد انواع باتری :ups

فرآیند وارد شدن آسیب به باتری یو پی اس در دماهای پایین نسبت به دماهای بالا متفاوت است. در دماهای پایین، مقاومت درونی باتری های UPS افزایش می یابد و میزان متابولیسم شیمیایی کاهش می یابد و این فرآیند باعث کم شدن ظرفیت باتری می شود

 

اگر ظرفیت باتری در دمای ۲۷ درجه سانتی گراد ۱۰۰ درصد باشد، در نقطه انجماد، ظرفیت باتری حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا می کند.

تاثیر سرما بر عملکرد انواع باتری یو پی اس

عملکرد و کارایی باتری های یو پی اس در دمای ۲۰- درجه سانتیگراد متوقف می شود و دلیل آن این است که محلول های حلال در آب باتری ها مانند باتری یو پی اس سیلد اسید و دیگر باتری ها، در چنین دمایی منجمد می شود.

در دماهای بسیار پایین باتری های لیتیوم یون، یک پوشش لیتیومی بر روی باتری ایجاد می شود و همین دلیل باعث کاهش همیشگی ظرفیت باتری لیتیوم می شود.

مناسب ترین دما برای کارکرد باتری یو پی اس:

 

دمای مناسب برای کارکرد باتری یو پی اس بسیار مهم است و می‌تواند تأثیر زیادی بر عمر و عملکرد باتری داشته باشد. برای باتری‌های یو پی اس، دمای مناسب کارکرد بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. اگر دمای اتاق شما بین این محدوده قرار دارد، باتری به درستی کار خواهد کرد.

دمای بالاتر ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌تواند باعث کاهش عمر باتری شود و در نتیجه عمر کوتاه‌تری برای باتری پیش بینی می‌شود. همچنین، دمای پایین‌تر از ۲۰ درجه سانتی‌گراد نیز می‌تواند باعث کاهش عملکرد باتری و کاهش طول عمر آن شود.

بنابراین، برای حفظ عمر و عملکرد بهینه باتری یو پی اس، بهتر است آن را در دمای مناسب نگهداری کنید و در صورت امکان، دمای اتاق را در محدوده ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد نگه دارید. همچنین، در صورتی که در محیطی با دمای بالا قرار دارید، بهتر است باتری را در محل خنک‌تر و خشک‌تری نگهداری کنید تا دمای آن کاهش یابد.

دمای گرم چه آسیبی به باتری وارد می کند؟

از آسیب هایی که دمای گرم به باتری UPS وارد می کند را می تواند به از کار افتادن باتری، تغییر یافتن شکل باتری، باد کردن باتری اشاره کرد و ممکن است باتری آتش بگیرد و یا حریق ایجاد کند.

گرمای شدید باعث می شود آسیب های جدی به باتری وارد شود که می توان به خوردگی باتری، غیرفعال شدن الکترودها، گازگرفتگی داخل باتری و… اشاره کرد. این آسیب ها، عمر باتری را کاهش می دهد و شما به عنوان مالک باتری، باید اقدامات مناسب را انجام دهید تا آسیب کمتری به باتری وارد شود.

افزایش دما باعث افزایش تاثیر دما بر عمر باتری یو پی اس می شود. به عبارتی دیگر در باتری یو پی اس و دیگر باتری ها، واکنش های شیمیایی به وسیله ولتاژ یا دما انجام می شود؛ طبق این عامل، هر چقدر باتری داغ تر شود، واکنش های شیمیایی درون باتری سریع تر اتفاق می افتد و در نتیجه عمر باتری کم می شود.

توصیه انجمن تهویه مطبوع آمریکا در مورد دمای نگهداری باتری یو پی اس:

انجمن ASHRAE آمریکا (انجمن مهندسان سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع آمریکا) در مورد تاثیر دما بر عمر باتری یو پی اس، توصیه می کند که باتری های یو پی اس را باید در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد (یا ۶۸ تا ۷۷ درجه فارنهایت) قرار بگیرند.

این انجمن معتقد است که دمای مجاز این تجهیزات حدود ۱۵ تا ۳۲ درجه سانتیگراد (یا ۵۹ تا ۹۰ درجه فارنهایت) است.

باتری یو پی اس در دماهای بیش از ۲۵ درجه هم می تواند به کار خود ادامه دهد، اما هر چقدر دمای محیط از ۲۵ درجه سانتیگراد بیشتر شود، عمر مفید باتری و دستگاه آن کاهش می یابد.

طبق یک قانون کلی، دمای ۲۵ درجه دمای مناسب باتری و تجهیزات IT است و اگر دمای اتاق ۱۰ درجه بیشتر شود، عمر باتری حدود ۵۰ درصد کاهش می یابد و شما هر روز باید دمای اتاق را بررسی کنید.

چگونه می‌توانم دمای اتاق را در محدوده مناسب نگه دارم؟

برای نگه داشتن دمای اتاق در محدوده مناسب برای کارکرد باتری یو پی اس می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

پیش نیاز:

داشتن دستگاه ثبات دما جهت گزارش دهی آنلاین دمایی از اتاقهای یو پی اس توسط دیتالاگر شرکت دارستان صنعت نیکان

دیتالاگر مخصوص اتاق های یو پی اس(ups)  مدل DS83

دیتالاگر مخصوص اتاق های یو پی اس(ups)  مدل DS81

۱_ استفاده از سیستم تهویه مطبوع: سیستم تهویه مطبوع در مناطقی با دمای بالا به شما کمک می‌کند تا دمای اتاق را در حد مناسب نگه دارید.

۲_ استفاده از فن: استفاده از فن برای جلوگیری از تجمع گرما در اتاق می‌تواند مفید باشد. فن را در نزدیکی باتری و دستگاه‌های الکترونیکی قرار دهید تا گرمای تولید شده توسط آن‌ها را تخلیه کند.

۳_ کاهش استفاده از دستگاه‌های گرمایی: استفاده از دستگاه‌هایی مانند اجاق گاز، فر، یخچال و… می‌تواند باعث افزایش دمای اتاق شود. بهتر است در صورت امکان، استفاده از این دستگاه‌ها را محدود کنید.

۴_ استفاده از درب و پنجره: با باز کردن درب و پنجره اتاق، هوای تازه و خنک‌تر وارد اتاق خواهد شد و دمای اتاق را کاهش می‌دهد.

۵_ استفاده از روشنایی کم: استفاده از روشنایی کم‌تر در اتاق می‌تواند باعث کاهش دما شود. لامپ‌های کم مصرف همچنین بهترین گزینه برای کاهش مصرف انرژی هستند.

۶_ استفاده از مواد عایق حرارتی: استفاده از مواد عایق حرارتی مانند پنبه، شیشه، فوم و… می‌تواند باعث جلوگیری از انتقال حرارت از داخل و خارج اتاق شود.

در کل، با کمی تلاش می‌توانید دمای اتاق را در محدوده مناسب نگه دارید و باتری یو پی اس و دستگاه‌های الکترونیکی خود را در برابر تغییرات دما و گرمای بالا محافظت کنید

 

برای خرید دستاه دیتالاگر ثبت دمای مخصوص اتاقهای یو پی اس با ما از طریق شماره های زیر در ارتباط باشید:

۰۲۱۶۶۴۵۵۲۸۰

۰۲۱۶۶۴۵۵۲۸۷

 

ترک یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.