ثبات دما یخچال نگهداری واکسن

مقدمه:

کارکنان مسئول در مراکز بهداشت باید درجه حرارت صحیح نگهداری هر واکسن، حلال و ترکیب آن­ها را بدانند و نسبت به تهیه ثبات دما یخچال نگهداری واکسن اقدام نمایند.

این آگاهی برای هر نوع واکسن یا فرآورده ای که در زنجیره سرما نگهداری می شود، حتی اگر جزو برنامه جاری ایمن سازی کودکان هم نباشد، الزامی است.کارکنان همچنین باید بدانند که کدام فراورده ها در اثر یخ زدن آسیب می بینند

 

دیتالاگر دارستان صنعت مدل DS81 مخصوص یخچال نگهداری واکسن

کاتالوگ دستگاه های ثبات دما مخصوص یخچال نگهداری واکسن مراکز بهداشت:

۱) مدل  DS81 :

۲) مدل  DS83 :

نگهداری معمول واکسن ها:

همه واکسن ها باید در درجه حرارت صحیح به شرح ذیل نگهداری شوند:

۱٫۱ نگهداری در فریزر یا سردخانه زیر صفر در دمای منفی ۱۵ الی منفی ۲۵ درجه سانتیگراد

  • فقط واکسن OPV در سطوح مرکزی، منطقه ای و استانی قابلیت نگهداری در این دما را دارد.
  • واکسن های BCG، سرخک، MMR, MR فقط در سطح کشوری قابلیت نگهداری در این دما را دارند.

۱٫۲ نگهداری در سردخانه یا یخچال واکسن در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد

  • کلیه واکسن ها در همه سطوح (از سطح کشوری تا خانه های بهداشت) قابلیت نگهداری در این دما را دارند.

 

 نگهداری واکسن در شرایط اضطرار:

  • در سطح کشوری، اگر فریزر یا سردخانه زیر صفر خراب شد، OPV و سایر واکسن های لئوفیلیزه (مانند BCG و یا ترکیبات سرخک) می توانند به صورت موقت در دمای ۲ تا ۸ درجه نگهداری شوند. بقیه واکسن ها فقط در دمای ۲ تا ۸ درجه بالای صفر نگهداری شده و هرگز نباید یخ بزنند.
  • در سطح منطقه ای و استانی، اگر فریزر یا سردخانه زیر صفر خراب شد، OPV می تواند به صورت موقت در دمای ۲ تا ۸ درجه بالای صفر نگهداری شود. بقیه واکسن ها فقط در دمای ۲ تا ۸ درجه بالای صفر نگهداری شده و هرگز نباید یخ بزنند.
  • در سطوح شهرستان و مراکز و خانه های بهداشت، همه واکسن ها، همواره باید در دمای ۸-۲ درجه بالای صفر سانتیگراد نگهداری شوند و هرگز نباید یخ بزنند.

 

نگهداری حلال ها:

بجز در مراکز ارائه خدمت واکسیناسیون (مانند خانه های بهداشت و پایگاه بهداشت)، همه حلال ها باید در دمای اتاق نگهداری شوند مگر اینکهبا خود واکسن بسته بندی شده باشند. حلال ها هرگز نباید یخ بزنند. در مراکز ارائه خدمات واکسیناسیون، همه حلال ها باید در یخچال نگهداری شوند.

 با استناد به اصول نوشته شده در سازمان غذا و دارو  ttac.ir   واکسن ها نسبت به حرارت و یخ زدگی حساس هستند ، بنابراین ضروریست در دمای مناسب نگهداری شود .

” به نظامی مرکب از افراد و تجهیزات که اطمینان می دهد واکسن مؤثر به مصرف کننده برسد ” زنجیره سرما گفته می شود .

نکات مهم در مورد نگهداری واکسن در یخچال :

*واکسن ها باید طوری در یخچال قرار داده شوند که واکسن هایی که قبلاً تحویل گرفته شده اند جلوتر قرار داده شده و زودتر مصرف گردند .
*
واکسن ها باید بر حسب نام آنها در داخل سبدهای کوچک بصوت مجزا از یکدیگر قرار داده شوند . استفاده از سبد باعث خواهد شد که جریان هوای داخل یخچال به طور یکسان به تمامی ویالها برسد .
*
درجه حرارت یخچال را روزی ۲ بار  به وسیله دماسنج که داخل آن گذارده شده کنترل نموده و در فرم نمودار درجه حرارت یخچال ثبت نمائید .
*
از گذاردن هر نوع غذا و نوشیدنی در یخچال حاوی واکسن خودداری شود. ضمناً دقت نمائید که درب یخچال کاملاً بسته شده باشد (لازم است درب یخچال قفل داشته باشد)  

* لبه متحرک سینی آبگیر زیر قسمت فریزر و یخچال بایستی به طرف بیرون باشد تا هوای فریزر بتواند داخل یخچال نفوذ کنند .
*
یخچال را بطور مرتب برفک زدایی نمائید . ( این کار را زمانی انجام دهید که قطر یخ بیش از نیم سانتیمتر باشد(  

طریقه چیدن آیس بگ و واکسن ها در داخل یخچال :

*در قسمت فریزر یخچال آیس بگ ها باید به صورت ایستاده قرار داده شوند در صورت ممکن نبودن ترجیحاً باید به حالت خوابیده به پهلو قرار داده شوند .
*
یخچال نگهداری واکسن باید فاقد هر گونه عیب و نقص فنی باشد و باید در محلی مناسب دور از گرما و نور آفتاب قرار گیرد ، بطوری که پشت آن با دیوار ۱۵ – ۲۰ سانتیمتر فاصله داشته باشد . ضمناً یخچال باید درجای خود تراز شده باشد .

 

آماده سازی یخچال :

گذاشتن آیس بگ ها در قسمت فریزر یخچال جهت منجمد شدن
تمام واکسن ها و حلالها باید در قسمت اصلی یخچال نگهداری شوند .
ویالهای واکسن در یخچال را طوری قرار دهید که هوا بین آنها جریان داشته باشد و واکسن های حساس به سرما را دور از قسمت فریزر یخچال و بدنه نگهداری نمائید .

واکسن کاریر :
واکسن کاریرها مانند کلد باکس ها از مواد مخصوصی ساخته شده اند که گرما را از خود عبور نمی دهند و دارای فضای مجزا جهت جاسازی کیسه های یخ می باشند و می توانند با آن واکسن ها و حلال را حمل نموده و یا موقتاً نگهداری نمایند. واکسن کاریر از کلد باکس کوچکتر بوده و افراد به راحتی می توانند آنرا حمل نمایند ولی نمی توانند بیشتر از ۴۸ ساعت واکسن را نگهداری نماید . واکسن کاریر برای حمل واکسن ها و حلال ها در مراکز بهداشتی درمانی ، خانه های بهداشت و پایگاهها و تیم های سیاری استفاده می شوند . ضمناً برای نگهداری موقت واکسن در زمانی که یخچال مشکل پیدا کند و یا برفک زدایی می شود نیز مورد استفاده قرار می گیرد . قبل از گذاشتن ویال واکسن داخل واکسن کریر ابتدا باید دمای آن را به ۲-۸ د رجه سانتیگراد رساند

دارستان صنعت دارنده گواهی ثبت اختراع دستگاه دیتالاگر

جهت خرید دیتالاگر و ثبات دمای مخصوص یخچالهای واسکن از طریق شماره های زیر با ما در ارتباط باشید

۰۲۱۶۶۴۵۵۲۸۰ و ۰۲۱۶۶۴۵۵۲۸۷

ترک یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.