ثبت دما و رطوبت انبارهای نگهداری مواد غذایی و آشامیدنی

انبارهای نگهداری فرآورده های غذایی و آشامیدنی بر حسب تنوع مواد و شرایط نگهداری آنها باید متشکل از قسمتهای مجزا با شرایط متفاوت جهت نگهداری مواد اولیه، مواد افزودنی و فرآورده نهایی باشند به گونه ای که آسیبهای فیزیکی، شیمیایی و میکروبی به مواد مورد نگهداری وارد نشود.جهت ثبت دما و رطوبت انبارهای نگهداری مواد غذایی و آشامیدنی در ابتدا با انواع محیطهای نگهداری مواد غذایی آشنا می شویم تا بدانیم که برای هر محیطی از چه مدل دستگاه دیتالاگر دارستان صنعت استفاده کنیم.

با توجه به شرایط دمایی نگه داری مواد و فرآورده های غذایی و آشامیدنی، انبارها به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند:

۱) انبار زیر صفر(۰_ ۱۸- درجه)

انبارهای زیر صفر مختص مواد غذایی و آشامیدنی است که اگر چند ساعت در دمای محیطی قرار بگیرند خراب می شوند پس داشتن یک دستگاه هشدار دهنده دمایی جز الزامات مهم برای چنین موادی می باشد.از جمله مواد غذایی و آشامیدنی که باید زیر صفر نگهداری شوند می توان به گوشت یخ زده،ماهی ،میگو ،کره و… اشاره کرد.دیتالاگری که مناسب دمای زیر صفر درجه باشد مدل DS81  است که همزمان دماهای تا منفی ۳۸ درجه را ثبت می کنند و قابلیت تنظیم هشدار محیطی را دارد و از طریق سیم کارتی که داخل دستگاه قرار می گیرد از رنج خارخ شدن دمایی را اطلاع می دهد.

انبار زیر صفر درجه

 

دیتالاگر مخصوص انبار زیر صفر درجه

۲) انبار یخچالی (۲_۸ درجه ):

انبار یخچالی مختص موادغذایی مثل محصولات لبنی(شیر،ماست،پنیر،و..) و میوه هایی مثل: آووکادو، نارنگی ، انگور ، و…می باشد.

 

انبار ۲-۸ درجه سانتی گراد

 

۳) انبار خنک (۸_۱۵ درجه):

انبار خنک مختص صیفی جات مثل: سیب زمینی،پیاز، انواع سبزی ها و میوه هایی از قبیل: موز،آناناس و…

۴) انبار معمولی (۱۵_۲۵ درجه):

دیتالاگر مخصوص  انبارهای بالای صفر درجه

 

 صاحبان انبار بر حسب دمای نگهداری مواد غذایی و آشامیدنی  باید از دماسنج های مختص دمایی(دیتالاگر) محیط خود استفاده نمایند.

وجود دستگاه دماسنج و رطوبت سنج و ثبت تغییرات دما و رطوبت در انبارهای فرآورده های غذایی وآشامیدنی ضروری است و دماسنج و رطوبت سنج به تعداد کافی به نحوی نصب گردند که دما و رطوبت نشان داده شده نمایانگر تمام نقاط انباربوده و بصورت مناسب ثبت گردد.

برای ثبت دما و رطوبت بهتر است از دیتالاگری استفاده شود که علاوه بر آلارم دما و رطوبت محیط قطعی برق را نیز اطلاع دهد چون با قطعی برق و خاموش شدن دستگاه های خنک کننده احتمال خرابی مواد غذایی  بالاتر می رود.

انبار مواد غذایی باید داری تهویه و کولر بوده تا هوای گرم داخل انبار که از اکسیداسیون مواد داخل آن ایجاد میشود خارج گردد. درجه حرارت محیط نباید بیشتر از ۱۵ درجه سانتیگراد باشد.

انبار نگهداری مواد غذایی و آشامیدنی  باید مجهز به ترمومتر بوده و انباردار موظف است همواره دمای انبار را تا ۱۵ درجه سانتیگراد حفظ نماید. تهویه انبار میبایست طوری باشد که حداقل در یک ساعت ۱۰ بار هوای آن عوض شود و از هوای خشک و خنک برخوردار باشد.

نکته قابل توجه این است که تعبیه هواکش باید مناسب ومتناسب با مساحت وفضای موجود باشد(پشت قاب هواکش باید به توری نمره ریز (نمره ۱۶)، ضدزنگ و قابل شستشو مجهز باشد) وهوای انبار عاری از رطوبت زیاد وعاری از بو باشد.

 

سردخانه های مواد غذایی:

_ سردخانه زیر صفر با حداکثر درجه برودت۵۱-درجه سانتی گراد

_ سردخانه ای به عنوان پیشخوان با درجه برودت صفر درجه سانتی گراد جهت نرم کردن گوشت منجمد شده برای مصرف روزهای بعد.

_ سردخانه بالای صفر مخصوص ذخیره میوه جات، سبزیجات و صیفی جات و…با درجه برودت۰تا۷درجه سانتی گراد

_ سردخانه بالای صفر جهت نگهداری مواد غذایی که الزم است قبل از طبخ در یخچال نگهداری شود سردخانه دیگری نیز با همین مشخصات جهت نگهداری مواد غذایی پخته و نیم پز پیش بینی می گردد.

_ در مراکزی که آمار پخت غذای آنها کمتر از ۱۰۰ پرس در روز می باشد ممکن است از فریزرهای صندوقی و یخچال های ایستاده به جای سردخانه های زیر صفر و بالای صفر استفاده شود.

 

جهت ثبت دمای سردخانه های مواد غذایی لازم است از مدل دیتالاگر DS81  دارستان صنعت استفاده شود که همزمان ۴ عدد سردخانه را از طریق کابلکشی با هزینه کم به هم متصل می کند و قابلیت آلارم صوتی و زنگ و اسمسی را دارا می باشد.

 

 

ترک یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.