از استانداردهای حمل خون و فرآورده‌های خونی چه می دانید؟

از استانداردهای حمل خون و فرآورده‌های خونی چه می دانید؟

حمل و نقل ایمن خون و فرآورده های خونی، یکی از مراحل مهم برای حفظ کیفیت خون مورد نیاز بیماران می باشد و شامل ارسال آن از پخش خون به بانک خون بیمارستان ها می باشد به این منظور توجه به نکات زیر حائز اهمیت است:

الف ـ بسته بندی مناسب فرآورده ها

ب ـ حفظ زنجیره سرد ( از طریق پایش دما و سیستم های سرمایشی مناسب ، حمل و نقل از طریق راههای ارتباطی مناسب و به حداقل رساندن مدت زمان حمل )

ج ـ آموزش پرسنل در مورد چگونگی حمل و نقل خون

  •        در مورد واحدهای خون اتولوگ و گروه های خونی کمیاب باید دقت بیشتر به عمل آید .
  •      حداکثر زمان مجاز برای حمل و نقل خون و فرآورده های آن ۲۴ ساعت است .
  •       همیشه باید در هر یخدان یا جعبه مخصوص حمل ، فقط یک نوع فرآورده ی خونی حمل گردد .

 

 

 دیتالاگر Data logger

ابزاری است که دما را در تمام مدت حمل ثبت می کند و پس از اتصال به کامپیوتر تمام این اطلاعات را می توان به دست آورد . در حمل خون و پلاسما به حجم زیاد استفاده از آن توصیه میشود . درصورت استفاده ازآن باید شماره دیتالاگر Data logger  درفرم مشخصات واحدهای خون وفرآورده ارسالی ثبت گردد

 

دستگاه ثبت دما
دیتالاگر ثبت دما

 

 

 کلمن انتقال خون و فرآورده‌های خونی مجهز به دیتالاگر Data logger

 

استاندارد حمل خون
حمل خون و فرآورده های خونی

حمل و نقل خون کامل و گلبول قرمز متراکم (Packed Cell)

خون کامل و خون شسته شده ،گلبول قرمز متراکم،کیسه خون اطفال ،خون اشعه داده شده،خون کم لکوسیت باید طوری حمل شود که دمای آنها بین ۱ تا ۱۰ درجه سانتی گرادحفظ شود.

 

یخدان یا جعبه عایق دار مناسب انتخاب کنید . در قسمت کف یخدان یا جعبه عایق دار ماده جاذبی مثل کاغذ یا حوله قرار دهید یک کیسه پلاستیکی خالی با گنجایش مناسب داخل آن قرار داده و سپس آن را طوری باز کنید که دیواره های آن روی دیواره های یخدان قرار گیرد . در کف کیسه مجدداً ماده جاذب قرار دهید وترجیحا بالشتکی از کیسه حبابدار درست کرده ودر کف کیسه قرار دهید سپس واحدهای خون را داخل کیسه پلاستیکی  قرار دهید (حداکثر ۴۰ واحد  RBC و یا ۲۰ واحد WHOLE BLOOD) ودرصورت استفاده از دیتالاگر  Data logger که روش ارجح  است آن را روشن نمائید به طوریکه مشخص باشد زمان شروع حمل چه زمانی بوده است، آن را در وسط کیسه قرار دهید ودر صورت عدم استفاده از دیتالاگر Data logger از دماسنج کالیبره استفاده شود.  هوای اضافه داخل کیسه را با فشار خارج کنید و سپس بالای کیسه را Seal کرده یا با  نوار چسب محکم ببندید.

 

حمل خون و فرآورده‌های خونی
کول باکس حمل خون و فرآورده‌های خونی

 

۲ـ۱ـ یخ نباید مستقیماً در کنار خون کامل یا PC قرار گیرد . باید بین واحدها  و بسته های یخ حائل مناسب مانند مقوا یا روزنامه های تا کرده قرار داده شود. . روی حائل کیسه را با مقدار مناسب یخ که در فریزر مخصوص نگهداری پلاسما منجمد شده است ، بپوشانید . یخ باید قبل از خروج از فریزر کاملاً منجمد و سفت شده باشد و حتماً با فاصله با واحدهای خون  قرار گیرد . یخ باید داخل دو کیسه بسته بندی شده باشد و بتواند دمای ۱۰ـ ۱ درجه سانتی گراد را به مدت ۲۴ ساعت حفظ کند .

 

 

کلمن حمل خون cool box 
کلمن حمل خون cool box . یخ خشک

 

 

 

  برای حمل PC و خون کامل نباید از یخ خشک استفاده شود .

۳ـ۱ـ درصورتیکه یک واحد خون یا PC از یخچال خارج شود و به مدت ۳۰ دقیقه در دمای اتاق (۲۵ درجه سانتی گراد) قرار گیرد ، دمای آن به بالاتر از ۱۰ درجه سانتی گراد می رسد و واحد مربوطه دیگر قابل مصرف نمی باشد . بنابراین خون باید بلافاصله قبل از شروع  بسته بندی از یخچال خارج شود .

۴ـ۱ـ دمای واحدهای کوچکتر ( واحدهای اطفال ) زودتر افزایش می یابد .

۵ـ۱ـ درصورتیکه برای حمل و نقل خون از یخدان استفاده شود یخدان باید تمیز و فاقد ترک خوردگی باشد .

۶ـ۱ـ فضای حمل خون و PC نباید به حدی سرد باشد که یخ بزند .

۷ـ۱ـ به تناسب دمای هوا و مدت زمان حمل باید مقداری یخ به صورت ذخیره در یخدان دیگری همراه محموله حمل شود تا درصورت لزوم از آنها استفاده شود که مقدار آن باید در آب و هوایی گرم حداقل به اندازه حجم خون باشد

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید

۰۹۱۲۷۰۱۷۹۰۱ حسین دارستانی – مدیر فروش

۰۲۱-۶۶۵۹۲۵۷۷ دفتر مرکزی شرکت دارستان صنعت

 

ترک یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.