دیتالاگر جوجه کشی شترمرغ

مقدمه:

تخم شترمرغ باید با نهایت دقت جمع آوری گردیده و پس از تمیز کردن و ضدعفونی آنها را در محل انبار تخم قرار دهیم و دما و رطوبت لازمه را ایجاد نماییم پس نیاز به دیتالاگر جوجه کشی شترمرغ داریم.
 
معمولاً دمای۲۰ -۱۵ درجه سانتیگراد جهت انبارداری تخم شترمرغ مناسب می باشد که البته این دو فاکتور می توانند با توجه به خصوصیات فیزیکی تخمها من جمله ضخامت پوسته و اندازه تخم و همچنین مدت انبارداری و در مقاطع زمانی مختلف فصل تولید متفاوت باشد.
 
فاکتورهایی که در کلیه حالات ثابت می باشد موارد مربوط به بهداشت محل، رعایت کامل مسائل ایمنی، جلوگیری از ورود هر گونه موجودات اعم از حشرات، جوندگان و … به محل نگهداری و مواردی از این قبیل می باشد.

 

در یک حالت طبیعی در زمان انبار کردن قبل از جوجه کشی بایستی در طول روز حدود ۴ بار تخم شتر مرغ چرخانده شوند که این امر به تبادلات غذایی بین سفیده و جنین و تبادلات کاری بین محیط خارج و داخل تخم کمک می نماید و پس از گذشت حداکثر ۱۰-۸ روز از ورود تخمها به انبار آنها را جهت شروع مرحله جوجه کشی به دستگاههای ستر وارد نمود.

 

توجه داشته باشید که پس از گذشت این مدت و در صورت نگهداری بیش از حد تخمها در انبار، این امر می تواند منجر به کاهش قدرت جوجه در آوری تخمها و در مواردی مرگ جنین گردد.

 

مرحله ستر در جوجه کشی :

مرحله ستر اولین مرحله در جوجه کشی از تخم های نطفه دار پرندگان است. در جدول دما و رطوبت جوجه کشی انتهای مطلب می توانید طول دوره ستر هر پرنده را مشاهده کنید.در این مرحله که ۳ روز ماقبل آخر جوجه کشی است ، به دلیل دمای مناسب نطفه از فاز گازی به فاز مایع و سپس به فاز جامد تبدیل می شود. در مرحله ستر جنین تشکیل شده با تغذیه از کیسه زرده رشد و نمو پیدا می کند و از کیسه هوایی تخم ها تنفس می کند

 

مرحله هچر در جوجه کشی :

در مرحله هچر که ۳ روز آخر جوجه کشی محسوب می شود ، جوجه در داخل تخم به اندازه کافی رشد کرده و آماده خروج از تخم است. در جدول دما و رطوبت جوجه کشی انتهای مطلب می توانید طول دوره هچر هر پرنده را مشاهده کنید.جوجه در این مرحله به پوسته تخم نوک زده و و آن را می می شکند و خارج می شود.

 

شرایط مناسب برای جوجه کشی :

۱- دما :

دما و حرارت برای تبدیل نطفه به فازهای مختلف و رشد جنین ضروری است. دمای مناسب برای مرحله ستر پرندگان به صورت عمومی حدود ۳۷.۷ درجه سانتی گراد است. جوجه کشی از تخم های نطفه دار نسبت به دما بسیار حساس است به طوری که افزایش یا کاهش یک درجه ای دما از دمای مطلوب می تواند منجر به تلف شدن تخم های نطفه دار شود. در مرحله هچر که جوجه ها به اندازه کافی رشد کرده اند و در حال خروج از تخم هستند ، دما مقدار اندکی و در حد چند دهم درجه سانتی گراد کاهش پیدا می کند.

۲- رطوبت :

رطوبت نیز از المان های مورد نیاز برای جوجه کشی است. میزان مطلوب رطوبت برای انواع پرندگان به صورت عمومی بین ۵۵ تا ۶۵ درصد است. توجه داشته باشید که رطوبت کمتر از این میزان می تواند منجر به تبخیر بیش از اندازه محتویات تخم و کاهش اندازه کیسه هوایی شده و تنفس جنین را با مشکل مواجه کند. این معضل می تواند منجر به تلف شدن جنین در داخل تخم های نطفه دار شود.

رطوبت بالا نیز می تواند برای هچ شدن جوجه ها مشکل ساز باشد. اگر رطوبت به اندازه خیلی زیاد باشد ، منجر به غرق شدگی و یا خفگی جوجه ها می شود. رطوبت در مرحله هچر باید به حداکثر میزان خود برسد. زیرا در این مرحله جوجه ها در حال نوک زدن به پوسته و شکستن آن هستند و رطوبت بالا می تواند منجر به مرطوب شدن پوسته و شکستن راحت آن توسط جوجه ها شود.

۳- چرخش تخم ها:

همانطور که اشاره شد ، جنین در مرحله ستر در حال رشد است. بنابراین برای جلوگیری از چسبیدن آن به پوسته باید تخم ها هر ۴ تا ۶ ساعت یکبار به صورت کامل چرخانده شوند در غیر این صورت جنین تشکیل می شود ولی به پوسته می چرخد و در زمان هچ نمی تواند از تخم خارج شود. در مرحله هچر چرخش تخم ها باید متوقف شود.

۴- تهویه و اکسیژن رسانی:

پوسته تخم ها دارای هزاران منافذ کوچک هستند که از طریق آن ها اکسیژن را جذب کرده و دی اکسید کربن را دفع می کنند. بنابراین برای تامین اکسیژن و دفع دی اکسید کربن باید تهویه یا سیرکولاسیون هوا به صورت مناسب در داخل دستگاه جوجه کشی انجام بگیرد.

 

دیتالاگر مخصوص جوجه کشی شترمرغ:

شرکت دارستان جهت دستگاه جوجه کشی انواع ظیور دیتالاگری تولید کرده است که دما و رطوبت داخل دستگاه جوجه کشی را بصورت لحظه ای ثبت می کند و در صورت الز رنج خارج شدن دما و رطوبت از طریق سیم کارتی که داخل دستگاه قرار می گیرد به کاربر اطلاع رسانی می کند .

 

 

 

 

جهت سفارش دیتالاگر جوجه کشی شترمرغ از طریق شماره های  ۰۲۱۶۶۴۵۵۲۸۰ و ۰۲۱۶۶۴۵۵۲۸۷ با ما در ارتباط باشید.

ترک یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.