دیتالاگر داروخانه ثبت دما و رطوبت انبار و محیط داروخانه

دیتالاگر دما و رطوبت انبار و محیط داروخانه

نگهداری و انبارش دارو در انبار و محیط داروخانه یکی از حساس ترین مراحل توزیع دارو می‌باشد. داروها با توجه به نوع و مواد تشکیل دهنده‌ی آنها باید در شرایط دمایی و رطوبتی خاصی نگهداری و توزیع شوند.

ثبات دما و رطوبت دارستان صنعت
دستگاه ثبت دما و رطوبت – دیتالاگر دارستان صنعت

چگونه دما و رطوبت محیط و انبار دارویی را مدیریت کنیم؟

از جمله الزامات اعتبار بخشی بیمارستان‌ها وجود دستگاه های ثبت دما و رطوبت در نقاط مهم مراکز درمانی می‌باشد.

انبار دارو و داروخانه‌ها از جمله مهمترین مکان‌هایی هستند که باید میزان دما و رطوبت آنها مرتب و منظم بررسی رصد و ثبت گردد.

برای اینکه بتوان به شکل منظم و مرتب میزان دما و رطوبت داروخانه و انبار دارو را بررسی و ثبت نماییم باید از دستگاه دیتالاگر ثبت دما و رطوبت داروخانه و انبار دارویی استفاده کنیم.

فروش و نصب دیتالاگر ثبت دما و رطوبت، برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصول با شماره ۰۹۱۲۷۰۱۷۹۰۱ تماس بگیرید

دمای داروخانه
دمای انبار دارو

این دستگاه دیتالاگر ثبت دما و رطوبت داروخانه دارای حسگر و سنسورهایی است که در نقاط مختلف داروخانه و انبار دارو نصب می‌شوند و این حسگرها به شکل مرتب و منظم میزان دما و رطوبت محیط و جاهای مختلف انبار دارو و داروخانه را رصد می‌کنند و به دستگاه دیتالاگر داروخانه و انبار دارو می‌فرستند. با نصب دستگاه دیتالاگر ثبت دما و رطوبت داروخانه میتوان هر لحظه که بخواهید اقدام به تهیه و چاپ گزارش از شرایط محیطی دما و رطوبت محیط و نقاط مختلف و همچنین یخچال فریز داروخانه و انبار دارو نمود.

دیتالاگر در چه جاهایی استفاده می‌شود؟

  • دیتالاگر اتاق‌های سرور
  • دیتالاگر ثبت دما و ثبت رطوبت انبار‌های نگهداری دارو
  • دیتالاگر ثبت دما و ثبت رطوبت گلخانه‌ها
  • دیتالاگر ثبت دما و ثبت رطوبت دامداری‌ها
  • دیتالاگر ثبت دما و ثبت رطوبت مرغداری‌ها
  • دیتالاگر ثبت دما و ثبت رطوبت آزمایشگاه‌ها
  • دیتالاگر ثبت دما و ثبت رطوبت دیتاسنتر
  • دیتالاگر ثبت دما و ثبت رطوبت ایستگاه هواشناسی بدون مراقبت
  • ذخیره در ایستگاه‌های بدون مراقبت
  • ذخیره خودکار رطوبت خاک
  • ذخیره خودگار فشار گاز
  • اندازه‌گیری دما (رطوبت و…) مواد فاسد شدنی در حین انتقال محموله
  • تحقیقات حیات وحش
  • مانیتورینگ سطح مخازن
  • مانیتورینگ محیط زیست
  • مانیتورینگ وضعیت رله در سیگنال دهی راه آهن
  • داده برداری از متغیرهای دما و فشار در طول خط لوله
  • مانیتورینگ خطوط لوله نفت و گاز
دیتالاگر ساخت ایران
ترمومتر دیجیتالی و دیتالاگر ثبت دما و رطوبت ایرانی

دارستان صنعت نیکان، ساخت دستگاه های اندازه گیری ( دیتالاگر )

شرکت دارستان صنعت نیکان سازنده طیف گسترده ای از دستگاه های ثبت دما، ثبت رطوبت، ثبت فشار، و … می‌باشد.

دارستان صنعت نیکان سازنده دستگاه های دیتالاگر با قیمت مناسب و رقابتی و خدمات پس از فروش گسترده سراسر کشور.

 

 

خدمات ارائه شده توسط شرکت دارستان صنعت نیکان

تحویل و نصب دستگاه دیتالاگر ثبت دما و رطوبت در سریع ترین زمان ممکن

آموزش نحوه‌ی کار و استفاده از دستگاه دیتالاگر

ضمانت و گارانتی یک ساله از سوی شرکت دارستان صنعت 

پشتیبانی فنی رایگان به صورت تلفنی و آنلاین

مراجعه حضوری کارشناسان شرکت درصورت وجود مشکل

آپدیت و بروز رسانی دوره ای نرم افزارها ثبت دما و ثبت رطوبت

سرکشی دوره ای به دستگاه های دیتالاگر ثبت دما و ثبت رطوبت از سوی کارشناسان شرکت دارستان صنعت

 

دستگاه کنترل دماو رطوبت ساخت ایران

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید

۰۹۱۲۷۰۱۷۹۰۱ حسین دارستانی – مدیر فروش

۰۲۱-۶۶۵۹۲۵۷۷ دفتر مرکزی شرکت دارستان صنعت

پشتیبانی فنی دیتالاگر

پشتیبانی فنی دیتالاگر دارستان صنعت

شما همچنین ممکن است مانند بیشتر از نویسنده

2 نظرات

  1. مژگان می گوید

    آئین نامه تأسیس و فعالیت شرکتهای پخش دارویی

    بخش اول ـ تعاریف :
    ماده ۱- مؤسسات دارویی : مؤسسات دارویی به شرکتهای تولیدکننده، واردکننده و شرکتهای فوریتی واردات دارو که صلاحیت آنها مطابق قانون به تأیید رسیده و مجوز فعالیت آنها صادر شده است، اطلاق می‌گردد.

    ماده ۲- شرکت پخش سراسری: شرکتی است که طبق قانون به ثبت رسیده و در اساسنامه آن موضوع فعالیت شرکت، توزیع دارو قید شده و با کسب مجوزهای لازم، مُبادرت به توزیع دارو و شیرخشک و مکمل های غذایی رژیمی، غذاهای کمکی شیرخواران، لوازم مصرفی پزشکی و فرآورده های آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی و ملزومات دارویی مجاز در سراسر کشور می‌نماید و واسط بین مؤسسات دارویی مجاز و داروخانه هاست.

    ماده ۳- شعبه استانی : بخشی از ساختار شرکت پخش سراسری است که تحت نظارت ستاد مرکزی آن شرکت و براساس ضوابط قانونی و دستورالعملهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با هماهنگی و تحت نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان، مسئول توزیع دارو می‌باشد.

    ماده ۴- شرکت پخش استانی: شرکتی است که طبق قانون به ثبت رسیده و در اساسنامه آن موضوع فعالیت شرکت، توزیع دارو قید شده و با کسب مجوزهای لازم، مُبادرت به توزیع دارو و شیرخشک و مکمل های غذایی رژیمی، غذاهای کمکی شیرخواران، لوازم مصرفی پزشکی و فرآورده های آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی و ملزومات دارویی مجاز در سطح استان محل تقاضا می‌نماید و قبل از ابلاغ این آیین نامه مجوز فعالیت لازم را اخذ نموده است.

    ماده ۵- کمیسیون قانونی : عبارت است از کمیسیون امور داروخانه ها و توزیع مطرح در ماده ۲۰ قانون مربوط به مقررات
    امور پزشکی و دارویی، مواد خوردنی و آشامیدنی مستقر در معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (کمیسیون قانونی مرکز) و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مربوطه (کمیسیون قانونی دانشگاه)

    بخش دوم ـ شرایط تأسیس :
    ماده ۶- هر شخص حقوقی که در اساسنامه آن موضوع توزیع دارو قید شده باشد می‌تواند بر اساس ضوابط درخواست
    تأسیس شرکت پخش سراسری یا شرکت پخش استانی نماید.

    ماده ۷- تعداد شرکتهای پخش سراسری با توجه به گردش مالی و حجم بازار دارویی کشور هر ۵ سال یکبار به تشخیص کمیسیون قانونی مرکز تعیین می گردد.

    ماده ۸- شرکتهای پخش سراسری و استانی صرفاً مجاز به توزیع داروهایی هستند که مجوز ورود به بازار را از اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دریافت کرده باشند.

    ماده ۹- برای توزیع کلیه فرآورده های بیولوژیک، داروهای مخدر و تحت کنترل، داروهای Orphan و هر دارویی که نیاز به ثبت اطلاعات بیمار دارد و داروهای یارانه ای، علاوه بر لزوم رعایت ضوابط و مفاد مندرج در این آئین نامه، اخذ مجوز جداگانه از اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر ضروری می باشد.

    ماده ١۰- مدیر عامل شرکت می بایست همزمان با درخواست تأسیس شرکت پخش مدارک و مستندات ذیل را طبق ضوابط ارائه نماید. بدیهی است صرفاً به درخواست متقاضی که مدارک کامل مورد نیاز را ارائه نموده باشد، ترتیب اثر داده خواهد شد.

    برای کلیه اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل :
    تابعیت ایران طبق قانون مربوطه
    مُتدین به یکی از اَدیان رسمی مندرج در قانون اساسی
    ارائه برگ پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت از خدمت یا گواهی اشتغال کادر نیروهای مُسلح
    حُسن سابقه خدمت و فعالیت و توانمندی های لازم در حوزه دارو با تأیید کمیسیون قانونی
    ارائه گواهی عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد
    تعهد رسمی شرکت مبنی بر :
    ۱-۲) خدمت رسانی توزیع دارو با هدف پوشش کامل و سراسری کشور طبق جدول زیر به طوریکه طی زمان بندی ۵ ساله داروخانه های کشور را پوشش دارویی دهد.

    سال

    کل درصد پوشش{داروخانه}

    استانهای نیازمند

    اول

    ۳۰%

    طبق ضوابط

    دوم

    ۴۵%

    طبق ضوابط

    سوم

    ۶۰%

    طبق ضوابط

    چهارم

    ۸۰%

    طبق ضوابط

    پنجم

    ۱۰۰%

    طبق ضوابط

    * تبصره۱) احداث نیمی از شعب استانی براساس اولویت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می گردد و فهرست استانهای نیازمند حائز اولویت برای تأسیس شعب شرکت پخش توسط اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر هر دو سال یکبار اعلام میشود.

    * تبصره ۲) به شرکتهای پخش استانی صرفاً در استانهای نیازمند براساس فهرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز داده میشود.

    ۲-۲) ایجاد شعبه در استانهای کشور طبق ضوابط

    * تبصره ۱) در تأسیس شعب استانی شرکت پخش سراسری، اولویت انتخاب با شرکت پخش استانی موجود می باشد.

    * تبصره ۲) درصورتیکه اقلام دارویی یک تولیدکننده یا یک واردکننده داشته یا به نحوی انحصاری محسوب می شوند باید صرفاًَ توسط شرکتهایی که پوشش سراسری و کامل دارند، توزیع شود.

    ۳-۲) دارو می بایست ظرف مدت معین طبق ضوابط از زمان درخواست اولیه تحویل داروخانه شود.

    ۴-۲) شرایط نگهداری و توزیع دارو را طبق مقررات مربوطه برای دارورسانی سالم رعایت نماید.

    ۵-۲) در ارزیابی عملکرد شرکت توسط دانشگاه مطابق ضوابط رضایت داروخانه ها حاصل گردد.

    ۶-۲) رعایت مقررات جاری و ضوابط مربوطه

    ارائه سایر مدارک لازم طبق ضوابط مربوطه
    ماده ١۱- صدور موافقت اصولی، مجوز فعالیت و پروانه تأسیس و مسئول فنی شرکت پخش براساس ضوابط پس از اِحراز وجود امکانات، شرایط و الزامات، با تصویب کمیسیون قانونی انجام می پذیرد.

    * تبصره) تمدید پروانه تأسیس شرکت هر سه سال یکبار با رعایت ضوابط مربوطه و تمدید پروانه مسئول فنی آن با رعایت قانون آموزش مداوم داروسازان و مقررات مربوطه و اخذ فیش واریزی طبق مصوبه هیأت محترم دولت انجام می شود.

    ماده ١۲- اعتبار موافقت اصولی اولیه به مدت ۶ ماه می باشد، در این مدت متقاضی مُکلف است نسبت به معرفی امکانات و شرایط لازم برای صدور مجوز فعالیت اقدام نماید و درصورت عدم معرفی امکانات و شرایط در طی مدت یاد شده موافقت اصولی صادره
    لغو خواهد شد.

    * تبصره) در موارد خاص با درخواست متقاضی و ذکر دلایل موجه و تأیید کمیسیون قانونی، موافقت اصولی صادره حداکثر
    به مدت ۳ ماه قابل تمدید می باشد.

    ماده ١۳- امکانات و شرایط مورد نیاز برای اخذ مجوز فعالیت و پروانه تأسیس :

    معرفی مسئولین فنی واجد شرایط برای دفتر و انبار مرکزی شرکت و هر یک از شعب استانی طبق ضوابط.
    معرفی انبار مرکزی براساس ضوابط.
    معرفی شُعب استانی مطابق “بند ۱-۲” و براساس ضوابط.
    معرفی و ارائه یک نسخه از نرم افزار رایانه ای با قابلیت ارائه گزارشات الکترونیک مورد نیاز شرکت و اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر و معاونت غذا و دارو دانشگاه مرکز استان (درخصوص شعب استانی) و ایجاد سطح دسترسی به روز برای دریافت هرگونه اطلاعات مربوط به شرکتهای تولیدکننده و واردکننده دارو و مُشتریان.
    داشتن امکانات توزیع دارو و ناوگان حمل و نقل مناسب طبق ضوابط.
    ماده ۱۴- نحوه صدور مجوز فعالیت و پروانه تأسیس شرکتهای پخش:

    ۱۴-۱- در صورت احراز شرایط مجوز فعالیت شرکت پخش برای مدت حداکثر یکسال صادر می‌شود.

    * تبصره) جهت صدور موافقت اصولی تأسیس و مجوز فعالیت لازم است شرکت تعهدنامه رسمی محضری با توجه به (بند ۲-۱۰) و سایر مدارک لازم طبق ضوابط را ارائه نموده باشد.

    ۱۴-۲- مجوز فعالیت شرکت پخش پس از یکسال در صورتی تمدید می ‌شود که شرایط لازم و امکانات مندرج در ماده ۱۰ همین أئین نامه را احراز نموده باشد که این مجوز برای مدت معین با نظر کمیسیون قانونی تمدید و درصورت تداوم شرایط
    در پایان ۵ سال یا پوشش ۱۰۰ درصدی توزیع دارو قبل از آن پروانه تأسیس صادر خواهد شد. بدیهی است عدم تداوم شرایط و امکانات مندرج در این آئین نامه سبب لغو مجوز فعالیت شرکت پخش توسط کمیسیون قانونی خواهد شد.

    ۱۴-۳- مجوز فعالیت شرکت پخش استانی در مناطق مورد نیاز براساس فهرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درصورتی تمدید می‌شود که علاوه بر تداوم وجود شرایط و امکانات مندرج در این آئین‌نامه پوشش ۱۰۰ درصدی توزیع دارو در کلیه داروخانه های استان بعد از یکسال فعالیت انجام شده باشد که درصورت احراز و تأیید دانشگاه علوم پزشکی محل، مجوز فعالیت برای مدت معین با نظر کمیسیون قانونی تمدید شده و درصورت تداوم شرایط در پایان ۵ سال پروانه تأسیس صادرخواهد شد.

    بخش سوم ـ نحوه عملکرد :
    ماده ۱۵- توزیع دارو در کشور از طریق شرکتهای پخش سراسری و یا شرکتهای پخش استانی که دارای
    مجوز قانونی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند با رعایت کلیه قوانین، مقررات و دستورالعملهای مربوط به توزیع دارو در کشور که توسط مراجع ذیصلاح تصویب و ابلاغ می شوند، انجام خواهد شد.

    ماده ۱۶- از زمان شروع فعالیت شرکتهای پخش اجرای فرآیند مستندسازی به شرح زیر جهت تمدید مجوز فعالیت شرکت الزامی است :

    ۱۶-۱- امکانات اداری و دفتری و خدمات نرم افزاری و سخت افزاری مناسب طبق ضوابط

    ۱۶-۲- وجود دستورالعمل (SOP) و چک لیست برای تمام عملیات انجام شده از جمله فراخوانی (Recall)، پاکسازی انبار،
    رسید‌های دریافت و تحویل و سایر مستندسازی ها طبق ضوابط

    ۱۶-۳- شرکتهای پخش پس از اخذ مجوز فعالیت صرفاً باید با مؤسسات دارویی مجاز مُبادرت به انعقاد قرارداد نمایند.

    * تبصره) هر گونه انعقاد قرارداد بین شرکتهای دارویی اعم از تولیدی، وارداتی و توزیعی باید به اطلاع اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر برسد.

    ماده ۱۷- به استثنای مواردی که اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر معین می کند، شرکت پخش استانی مجاز به خرید دارو از مؤسسات دارویی به طور مستقیم نبوده و داروهای مورد نیاز خود را از طریق شرکتهای پخش سراسری طرف قرارداد تأمین خواهد نمود.

    ماده ۱۸- تقسیم حاشیه سود توزیع دارو بین شرکت پخش سراسری و شرکتهای پخش استانی به صورت توافقی می‌باشد.

    ماده ۱۹- شرکتهای پخش سراسری یا استانی مکلفند حداقل هر ۱۵ روز یکبار به هر داروخانه تحت پوشش خود مراجعه و درصورت اعلام نیاز داروخانه نسبت به توزیع داروهای درخواستی مُبادرت نمایند.

    * تبصره) شرکتهای پخش مکلفند امکانات لازم برای اخذ درخواست و ثبت سفارش داروخانه‌ها را از طریق
    نرم افزار رایانه ای و درصورت لزوم تلفنی یا پیامک و سایر روشهای نوین اطلاع رسانی فراهم نمایند.

    ماده ۲۰- شرکت پخش موظف است مُستندات لازم درخصوص نحوه ارائه خدمات توزیع را دردسترس برای نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فراهم نموده باشد.

    ماده ٢۱- فاصله زمانی بین اخذ درخواست تا تحویل دارو به داروخانه‌ها حداکثر ۴۸ ساعت خواهد بود.

    ماده ٢۲- ارائه دارو با روش های غیرمتعارف که منجر به توزیع و مصرف غیر منطقی دارو شود ممنوع است.

    ماده ۲۳- شرکتهای پخش موظف به رعایت قیمت های رسمی ابلاغی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشند.

    ماده ۲۴- توزیع یک سری ساخت دارو به بیش از یک شرکت پخش مگر در موارد استثناء با اخذ مجوز از اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر ممنوع است.

    ماده ۲۵- شرکتهای پخش مجاز به توزیع دارو صرفاً در بین داروخانه‌های دارای مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.

    * تبصره) دانشگاه علوم پزشکی موظف است ضمن تشکیل ستاد توزیع دارو در سطح استان، گزارش ماهانه عملکرد توزیع دارو در استان از نظر بُروز کمبودها و وجود داروهای حساس و تاریخ انقضاء نزدیک را در ستاد مذکور بررسی و نتیجه را به اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر منعکس و پیگیری نماید.

    ماده ۲۶- توزیع داروهای بیمارستانی در داروخانه‌های غیر بیمارستانی مگر در موارد استثنایی و با اخذ مجوز از معاونت/مدیریت
    غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مربوطه ممنوع است.

    * تبصره) فهرست داروهای بیمارستانی توسط معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین و ابلاغ می‌گردد.

    بخش چهارم ـ نحوه نظارت بر عملکرد و رسیدگی به تخلفات شرکت‌های پخش دارویی سراسری و استانی :
    ماده ۲۷- عملکرد شرکتهای پخش سراسری و استانی در هریک از مراحل صدور مجوزها و فعالیت توسط اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مربوطه، مورد رسیدگی قرار گرفته و عدم تطابق امکانات با شرایط مندرج در این آئین‌نامه و عدم رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های صادره از مراجع ذیصلاح پیگیری می شود.

    ماده ۲۸- با توجه به ماده ۳ قانون و مقررات امور پزشکی و دارویی و در صورتیکه شرکت پخش پس از اخذ مجوز فعالیت یا پروانه تأسیس از الزامات این آئین‌نامه تخطی نماید یا مشمول یکی از موارد ذیل شود، مراتب در کمیسیون قانونی و سایر مراجع ذیصلاح بررسی و اتخاذ تصمیم خواهد شد :

    تغییر اساسنامه شرکت پخش به نحویکه با ضوابط و مقررات توزیع دارو مغایرت داشته باشد.
    عدم رعایت هریک از ضوابط و شرایط مندرج در این آئین‌نامه و ضوابط مرتبط با آن که توسط معاونت غذا و دارو و
    اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر ابلاغ می گردد.
    عدم حضور و یا سَلب امکان فعالیت مسئول فنی توسط مدیران و یا دیگر عوامل شرکت با ارائه مستندات
    توسط مسئول فنی.
    تشویق مستقیم یا غیرمستقیم شاغلین حِرف پزشکی یا پیراپزشکی توسط شرکتهای پخش استانی و سراسری برای
    تجویز نابجای مصرف دارو به نحوی که به تشخیص مراجع ذیصلاح سلامت جامعه را به مُخاطره اندازد.
    ایجاد خِسارت مالی و جسمی و روانی بیماران ناشی از عدم انجام سریع و به موقع فراخوانی (Recall) و
    یا شرایط نامناسب نگهداری و توزیع به تأیید مراجع ذیصلاح.
    عدم رعایت قیمتهای مصوب کمیسیون قیمت‌گذاری دارو، ابلاغ شده توسط اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر.
    توزیع دارو در خارج از شبکه رسمی دارویی کشور و از طریق مراکز غیرمجاز عرضه دارو و خرید از منابع
    غیررسمی و غیرمجاز.
    توزیع غیر متعارف دارو که منجر به عرضه و مصرف غیر منطقی دارو شود.
    توزیع داروهای غیرمجاز و خارج از فهرست رسمی دارویی کشور.
    عدم تعلیق مسئول فنی شرکت درصورت ابلاغ اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر مبنی بر عدم اجرای وظایف و مسئولیتهای قانونی وی.
    امتناع یا سهل انگاری در اطلاع رسانی در مورد کمبود اقلام دارویی به شرکت تولیدکننده یا واردکننده.
    عدم توزیع موجودی دارو علیرغم نیاز داروخانه ها.
    بی توجهی در نحوه توزیع داروهای خاص و یارانه ای و عدم اطلاع رسانی به موقع به طوریکه کاهش اثربخشی و فساد دارو شود.
    ماده ۲۹- درصورت بُروز تخلف هر یک از بندهای مندرج در ماده ۲۸ مراتب در کمیسیون قانونی مطرح و به شرح زیر رسیدگی خواهد شد :

    مرحله اول ـ اخطار کتبی و تعیین مهلت دوماهه برای رفع نواقص یا تخلف برای شرکت.
    مرحله دوم ـ جلوگیری از ادامه فعالیت شرکت و ارجاع پرونده به مراجع قضایی ذیصلاح جهت لغو موقت یا دائم مجوزفعالیت یا پروانه تأسیس شرکت.
    * تبصره) درصورت تکرار تخلف یا بُروز تخلفاتی در اَمر توزیع دارو که باعث به خطر افتادن سلامت مصرف کننده شده یا
    در نظام توزیع داروی کشور ایجاد اِخلال نماید طبق ضوابط موضوع فوراً در کمیسیون بررسی و تصمیم گیری می شود.

    ماده ۳۰- طبق ضوابط مسئول فنی شرکت با رعایت شرح وظایف خود، درصورتیکه حضور فعال و نقش مؤثری در ارتقای کیفیت توزیع دارو توسط شرکت در استان مربوطه یا سطح کشور داشته باشد، از مزایای تشویقی بهره مند خواهد شد.

    ماده ۳۱- مراتب تخلف مسئول فنی شرکت درصورت عدم رعایت شرح وظایف وی در کمیسیون قانونی بررسی و به شرح زیر تصمیم گیری خواهد شد :

    مرحله اول ـ اخطار کتبی با درج در پرونده مسئول فنی.
    مرحله دوم ـ درصورت تکرار تخلف ضمن تعویض مسئول فنی شرکت، امتیاز اشتغال مسئول فنی با کاهش ۲۰ درصدی امتیاز یکسال فعالیت وی محاسبه گردیده و در مورد تعلیق صلاحیت فنی در کمیسیون قانونی اتخاذ تصمیم خواهد شد.
    ماده ۳۲- کمیسیون قانونی می تواند همه یا بخشی از وظایف مندرج در این آئین نامه را به دانشگاه علوم پزشکی مربوطه یا سایر مراجع رسمی و قانونی واگذار نماید.

    * تبصره ۱) صدور مجوز تأسیس و فعالیت شرکتهای پخش سراسری و استانی و تمدید آنها با نظر کمیسیون قانونی مرکز صورت می گیرد و برای تأسیس شرکت پخش استانی نظر کمیسیون قانونی دانشگاه جهت بررسی موضوع در کمیسیون قانونی مرکز به اداره کل دارو ارسال خواهد شد.

    * تبصره ۲) تأسیس شعبه استانی شرکت پخش سراسری با معرفی اداره کا نظارت بر امور دارو و مواد مخدر و تائید کمیسیون قانونی دانشگاه صورت می گیرد.

    ماده ۳۳- کلیه شرکتهای پخش دارویی سراسری و استانی موجود پس از ابلاغ این آئین‌نامه مکلفند نسبت به تطبیق خود با
    ضوابط این آئین‌نامه حداکثر ظرف مدت ۶ ماه اقدام نمایند.

    ماده ۳۴- این آئین نامه به استناد قانون مربوط به مقررات امور پزشکی، دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب سال ۱۳۳۴ و اصلاحات بعدی آن و (بندهای ۱۱ و ۱۲ و ۱۳) قانون تشکیل و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب سال ۱۳۶۷ در ۳۴ ماده تدوین شده و از تاریخ ابلاغ برای کلیه شرکتهای پخش دارو لازم الاجرا می باشد./

  2. مژگان می گوید

    آئین نامه تأسیس و اداره داروخانه ها

    این آئین نامه به استناد قانون مربوط به مقررات امور پزشکی، داروئی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب سال ۱۳۳۴ و اصلاحات بعدی آن و بندهای ۱۱، ۱۲ و ۱۳ قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب سال ۱۳۶۷ تدوین شده است.

    ماده ۱) تعاریف :

    قانون: قانون مربوط به مقررات امور پزشکی، داروئی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب سال ۱۳۳۴ و اصلاحیه های بعدی آن.

    کمیسیون: عبارت است از کمیسیون تشخیص امور مربوط به داروخانه ها و شرکتهای توزیع کننده دارو موضوع ماده ۲۰ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی، مواد خوردنی و آشامیدنی مستقر در سازمان غذا و دارو (کمیسیون مرکز) و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مربوطه (کمیسیون دانشگاه)

    وزارت: عبارت است از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

    سازمان: عبارت است از سازمان غذا و داروی وزارت

    اداره کل: عبارت است از اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر

    دانشگاه: عبارت است از معاونت غذا و دارو دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی که داروخانه مورد نظر زیر پوشش آن فعالیت می نماید

    ضوابط: شیوه نامه های اجرائی مفاد این آیین نامه که توسط سازمان تدوین وابلاغ می گردد..

    مؤسس: فردی که صلاحیت وی جهت اخذ مجوز تأسیس داروخانه مطابق با این آئین نامه و ضوابط و مقررات مربوطه به تأیید کمیسیون قانونی رسیده و پروانه تأسیس داروخانه را دریافت نموده باشد.

    مسئول فنی: عبارت است از داروسازی که با اخذ پروانه مسئولیت فنی صادره از سوی دانشگاه مربوطه به وظایف قانونی خود در داروخانه عمل می نماید.

    گواهی تشخیص صلاحیت مسئولیت فنی : عبارت است از مدرکی که پس از تأیید کمیسیون قانونی برای داروسازان متقاضی که مدرک آنها از طرف دانشگاه مربوطه برای قبول مسئولیت فنی داروخانه ها بطور عام برای مدت مشخص صادر می گردد.

    داروخانه: مؤسسه ای پزشکی است که با اخذ مجوز از کمیسیون قانونی، تأسیس و با داشتن مسئول فنی واجد شرایط به ارائه خدمات داروئی و عرضه فرآورده های سلامت محور از جمله دارو، شیرخشک و مکملهای تغذیه ای، غذاهای کمکی شیرخواران، لوازم مصرفی پزشکی و فرآورده های آرایشی بهداشتی و ملزومات پزشکی مجاز مُبادرت می نماید.

    ماده ۲) هر شخص حقیقی درصورت نداشتن مجوز و پروانه تأسیس داروخانه و سایر مؤسسات و مراکز پزشکی با احراز شرایط صلاحیت مؤسس می تواند صرفاً یک مجوز و پروانه تأسیس داروخانه مطابق ضوابط اخذ نماید.

    تبصره ۱ـ دانشگاه مکلف است مدارک متقاضیان تأسیس داروخانه را اخذ و درصورت واجد شرایط بودن طبق ضوابط و با توجه به نیاز منطقه و اولویت متقاضی در کمیسیون قانونی طرح نماید.

    تبصره ۲ـ درصورت تقاضای تأسیس مشترک داروخانه توسط دو یا چند داروساز، طبق ضوابط مربوطه اقدام خواهد شد.

    ماده ۳) شرایط لازم برای بررسی صلاحیت مؤسس شامل موارد زیر است:

    تابعیت ایران
    مُتدین به یکی از اَدیان رسمی مندرج در قانون اساسی
    ارائه برگ پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت از خدمت و یا گواهی اشتغال کادر نیروهای مسلح
    تبصره ـ در مناطق محروم و مورد نیاز به تشخیص دانشگاه، تأسیس داروخانه در حین انجام خدمت نظام وظیفه طبق ضوابط بلامانع خواهد بود.

    داشتن شرایط حرفه ای و اولویت لازم برای تاسیس داروخانه طبق ضوابط
    ارائه مدارک لازم طبق ضوابط
    گواهی عدم سوء پیشینه کیفری موثر و عدم اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان
    ماده ۴) به شرط وجود حداقل یک مطب فعال پزشکی یا درمانگاه یا مرکز بهداشتی درمانی در مناطق شهری یا روستائی، حد نصاب جمعیتی برای تأسیس داروخانه شرح جدول الف تعیین می گردد.

    جدول الف ـ حد نصاب جمعیتی تأسیس داروخانه های روزانه و شبانه روزی :

    حد نصاب جمعیت

    داروخانه روزانه

    داروخانه شبانه روزی

    ۱

    تا ۲۵۰ هزار نفر جمعیت

    ۷۰۰۰ نفر

    ۷۰۰۰۰ نفر

    ۲

    از ۲۵۰ هزار نفر تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت

    ۶۰۰۰ نفر

    ۶۰۰۰۰ نفر

    ۳

    از ۵۰۰ هزار نفر تا یک میلیون نفر جمعیت

    ۵۰۰۰ نفر

    ۵۰۰۰۰ نفر

    ۴

    بیش از یک میلیون نفر جمعیت

    ۴۵۰۰ نفر

    ۴۵۰۰۰ نفر

    تبصره ۱ـ تعیین اولویت تأسیس داروخانه براساس ضوابط اعلام شده خواهد بود.

    تبصره ۲ـ در مناطقی که به تشخیص دانشگاه به تعداد داروخانه بیشتر از حدنصاب جمعیت نیاز باشد مراتب در کمیسیون دانشگاه بررسی و اتخاذ تصمیم خواهد شد.

    تبصره ۳ـ مِلاک جمعیت، آمار مأخوذه از اداره کل آمار و اطلاعات اُستانداری مربوطه در همان سال می باشد.

    تبصره ۴ـ تا شصت و پنج هزار نفر جمعیت شهر یا روستا، یک داروخانه شبانه روزی به تشخیص دانشگاه تأسیس خواهد شد.

    تبصره ۵ـ دانشگاه علوم پزشکی محل طبق ضوابط مجاز است برای کلیه داروسازان شاغل در حِرَف مرتبط که، حداقل ۲۰ سال سابقه کار مفید (در شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت) و ۱۸ سال سابقه کار (در شهرهای کمتر از یک میلیون نفر جمعیت) در داخل کشور داشته باشند و تاکنون تحت هیچ عنوان مؤسس داروخانه نبوده اند خارج از نصاب جمعیتی و به شرط بومی بودن و کسب حداقل امتیاز محل، مجوز تأسیس داروخانه با تأیید کمیسیون قانونی تنها برای یک مرتبه صادر نماید.

    ماده ۵) صدور مجوز تأسیس داروخانه برای متقاضی واجد شرایط بعد ازکسب حد نصاب امتیاز شهر یا روستای مورد تقاضا براساس ضوابط مربوطه و با تأیید کمیسیون قانونی بررسی خواهد شد.

    ماده ۶) متقاضیانی که مجوز تأسیس داروخانه دریافت داشته اند موظفند در روستاها حداکثر تا سه ماه و در شهرها حداکثر تا شش ماه از تاریخ اعلام موافقت، نسبت به تأسیس و بهره برداری از داروخانه اقدام نمایند. چنانچه در مهلت مذکور اقدام به بهره برداری نشود، می بایست قبل از پایان مهلت مقرر دلایل توجیهی به دانشگاه ارائه گردد تا درصورت تأیید کمیسیون نسبت به تمدید مجوز فقط یکبار (حداکثر سه ماه برای روستا و شش ماه برای شهر) اقدام شود. بدیهی است در غیراینصورت بعد از سپری شدن دوره مذکور، مجوز خودبخود ابطال می گردد.

    ماده ۷) داروخانه می تواند با اطلاع قبلی و کسب مجوز از دانشگاه حداکثر به مدت سه ماه تعطیل باشد (بدون طرح در کمیسیون). درصورتیکه نیاز به تعطیلی بیش از این مدت باشد، مدارک لازم به کمیسیون قانونی جهت اخذ تصمیم ارجاع می گردد.

    تبصره ـ چنانچه مؤسس داروخانه به هر دلیل بدون کسب مجوز از دانشگاه اقدام به تعطیل نمودن داروخانه نماید، به منظور رفع نیاز مردم درصورت ادامه تعطیلی داروخانه بیش از سه ماه دانشگاه نسبت به بررسی و ارائه مدارک متقاضی تأسیس جدید یا جابجایی داروخانه دیگر اقدام و پیشنهاد لغو پروانه داروخانه مربوطه را به کمیسیون قانونی ارسال خواهد کرد.

    ماده ۸) صدور پروانه تأسیس و مسئول فنی براساس رأی کمیسیون قانونی بر عهده دانشگاه یا درصورت تفویض اختیار به نظام پزشکی و انجمن های صنفی مرتبط وابسته به آن، طبق ضوابط خواهد بود. تمدید پروانه مسئول فنی داروخانه، با رعایت قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی و مقررات مربوطه انجام می شود.

    ماده ۹) تایید محل تأسیس یا تغییر مکان داروخانه صرفا با موافقت دانشگاه و رعایت ضوابط و اخذ پروانه تأسیس مجاز بوده و درصورت اقدام به بهره برداری قبل از اعلام موافقت کتبی بلافاصله محل داروخانه از طرف دانشگاه تعطیل خواهد شد.

    تبصره ـ جابجایی داروخانه های دایر در حریم قانونی زمان تأسیس اولیه خود درصورت موافقت کمیسیون قانونی ماده ۲۰ دانشگاه بلامانع است.

    ماده ۱۰) کسانی که داروخانه را از طریق اولویت بندی یا ابطال و تأسیس همزمان دایر کرده اند درصورتیکه تقاضای ابطال مجوز خود را نموده و همزمان نسبت به معرفی فرد واجد شرایط قانونی دریافت پروانه به عنوان مؤسس جدید در همان محل اقدام نمایند، نمیتوانند مجدداً از طریق اولویت بندی در سراسرکشور متقاضی تأسیس داروخانه شوند.

    تبصره ـ ثبت نام از افراد یاد شده در مناطقی که به تأیید دانشگاه محل، نیاز به تأسیس داروخانه داشته ولی متقاضی ندارد با رعایت سایر ضوابط بلامانع است. در اینصورت مجوز صادر شده تحت هیچ شرایطی قابل انتقال و یا واگذاری نمی باشد و در صورت انصراف موسس از ادامه فعالیت در آن محل باطل خواهد شد.

    ماده ۱۱) درصورت فوت مؤسس داروخانه وُراث او می توانند با ارائه گواهی تسلیم دادخواست حصر وراثت و معرفی مسئول فنی واجد شرایط درخواست صدورپروانه مسئول فنی موقت نمایند. اعتبار این پروانه به مدت دو سال از تاریخ فوت مؤسس خواهد بود. وُراث مکلفند طی مهلت یاد شده با ارائه دادنامه حصر وراثت نسبت به معرفی شخص واجد شرایط قانونی دریافت پروانه به عنوان مؤسس جدید اقدام کنند. درغیراینصورت داروخانه توسط دانشگاه تعطیل خواهد شد.

    تبصره ۱ـ چنانچه مؤسسین داروخانه دو نفر یا بیشتر باشند در صورت فوت یکی از آنها با رضایت وراث متوفی و سایر مؤسسین و تأیید کمیسیون قانونی، داروخانه میتواند با رعایت سایر ضوابط به فعالیت خود ادامه دهد.

    تبصره ۲ـ وُراث مکلفند فوت مؤسس را به اطلاع دانشگاه برسانند درغیراینصورت عواقب آن به عهده آنان خواهد بود. دانشگاه مکلف است بعد از اطلاع از فوت مؤسس مراتب قانونی (ارائه گواهی تسلیم دادخواست حصر وراثت، معرفی مسئول فنی و مهلت دوساله وراث نسبت به معرفی شخص واجدشرایط قانونی دریافت پروانه به عنوان مؤسس جدید) را بلافاصله بصورت کتبی به وراث ابلاغ نماید.

    ماده ۱۲) ارائه خدمات دارویی توسط وزارتخانه ها و مؤسسات و شرکت های دولتی ونهادهای انقلاب اسلامی و نظامی مطابق قانون و ضوابط با نظر کمیسیون قانونی دانشگاه مربوطه و با تصویب کمیسیون قانونی مرکز خواهد بود.

    ماده ۱۳) تأسیس داروخانه در درمانگاه یا پلی کلینیک یا دی کلینیک براساس ضوابط تأسیس و از بین متقاضیان واجد شرایط تأسیس و حائز اولویت، پس از تأیید کمیسیون قانونی دانشگاه بلامانع خواهد بود.

    تبصره ـ تأمین داروهای مورد نیاز مراکز جراحی محدود و داروهای اورژانس سایر موسسات درمانی براساس نوع فعالیت و فهرست داروهای مربوطه مطابق ضوابط از طریق یکی از نزدیکترین داروخانه های دایر، بعد از تأیید دانشگاه بلامانع است. بدیهی است مسئولیت ارائه خدمات دارویی بر عهده مسئول فنی مرکز خواهد بود.

    ماده ۱۴) بهره برداری و صدور پروانه تأسیس و پروانه مسئول فنی داروخانه در داخل بیمارستانها منوط به داشتن مجوز بهره برداری و پروانه مسئول فنی بیمارستان و تأیید کمیسیون قانونی دانشگاه خواهد بود.

    تبصره ۱ـ داروخانه داخلی بیمارستان نباید دارای تابلو و در مستقل به خارج از بیمارستان باشد.

    تبصره ۲ـ داروخانه داخلی بیمارستان بصورت واحد دارویی بوده و منحصراً مجاز به پیچیدن نسخ داخلی بیمارستان میباشد.

    تبصره ۳ـ تأسیس و جابجایی مکان داروخانه داخل بیمارستان منوط به تأیید دانشگاه است.

    ماده ۱۵) فاصله داروخانه ها از یکدیگر با توجه به جمعیت شهرها و طبق جداول زیر تعیین می گردد.

    تبصره ۱ـ فاصله های مندرج در “جداول ب، ج و د”، حداکثر تا ۵% تغییر قابل اغماض است.

    تبصره ۲ـ احتساب فاصله داروخانه ها از یکدیگر از وسط در ورودی اصلی داروخانه مبدأ تا وسط در ورودی اصلی داروخانه جدید از کوتاهترین فاصله محل عبور عابر پیاده براساس عُرف محل (نظر دانشگاه) خواهد بود.

    تبصره ۳ـ رعایت فواصل موجود در جدول الف بین داروخانه های شبانه روزی و روزانه برای تاسیس و یا انتقال داروخانه های جدید روزانه یا شبانه روزی نیر الزامی است.

    تبصره۴ـ درصورتیکه حداقل ۱۰ مطب فعال پزشکی در فواصل ذکر شده برحسب جمعیت جدول “د” در شعاع حریم قانونی داروخانه دایر موجود در محل طبق ضوابط اعلام شده وجود داشته باشد، تأسیس یا انتقال محل داروخانه های بعدی به ازاء هر ۱۰ مطب فعال با تصویب کمیسیون دانشگاه بلامانع است. در این صورت حداقل فاصله داروخانه جدید از داروخانه موجود به یک چهارم فواصل مندرج در جداول “ب و ج” کاهش خواهد یافت.

    جدول ب ـ فاصله داروخانه های روزانه از یکدیگر بر مبنای جمعیت شهر :

    ۱

    تا ۲۵۰ هزار نفر جمعیت

    ۵۰ متر

    ۲

    از ۲۵۰ هزار نفر تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت

    ۱۰۰ متر

    ۳

    از ۵۰۰ هزار نفر تا یک میلیون نفر جمعیت

    ۱۵۰ متر

    ۴

    بیش از یک میلیون نفر جمعیت

    ۲۰۰ متر

    جدول ج- فاصله داروخانه های شبانه روزی از یکدیگر بر مبنای جمعیت شهر :

    ۱

    تا ۲۵۰ هزار نفر جمعیت

    ۲۵۰ متر

    ۲

    از ۲۵۰ هزار نفر تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت

    ۵۰۰ متر

    ۳

    از ۵۰۰ هزار نفر تا یک میلیون نفر جمعیت

    ۱۰۰۰ متر

    ۴

    بیش از یک میلیون نفر جمعیت

    ۱۵۰۰ متر

    جدول د- فاصله داروخانه های روزانه دایر از مطب ها بر مبنای جمعیت شهر :

    ۱

    تا ۲۵۰ هزار نفر جمعیت

    ۲۵ متر

    ۲

    از ۲۵۰ هزار نفر تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت

    ۵۰ متر

    ۳

    از ۵۰۰ هزار نفر تا یک میلیون نفر جمعیت

    ۷۵ متر

    ۴

    بیش از یک میلیون نفر جمعیت

    ۱۰۰ متر

    ماده ۱۶) شرایط فنی و وضعیت ساختمانی، امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و پرسنل شاغل در داروخانه باید مطابق ضوابط باشد. ضمن اینکه حداقل مساحت کف داروخانه نیمه وقت و روزانه ۳۰ متر مربع در شهرها و ۲۰ متر مربع در روستاها و داروخانه
    شبانه روزی ۴۵ متر مربع در شهرها و ۳۰ متر مربع در روستاها است و علاوه بر آن باید انبار مناسب برای نگهداری داروها داشته باشد. مِلاک مساحت، کارشناسی از محل یا سند مالکیت می باشد.

    تبصره ۱ـ در کلیه داروخانه های دایر باید فضای مشاوره دارویی، مکان تهیه داروهای ساختنی، نُسخه پیچی و سایر موارد مطابق ضوابط درنظر گرفته شود.

    تبصره ۲ـ درصورت وجود انبار مجزا، مؤسس باید محل انبار داروخانه را کتباً به دانشگاه اعلام و موافقت آن را کسب نماید. در هر حال فاصله انبار تا داروخانه حداکثر ۲۰۰ متر می باشد.

    ماده ۱۷) چگونگی معرفی داروساز مسئول فنی و حداقل تعداد داروساز مورد نیاز هر شیفت داروخانه به نحوی که کیفیت ارائه خدمات دارویی به صورت مطلوب انجام گیرد بر طبق ضوابط خواهد بود.

    ماده۱۸) برای قبول مسئولیت فنی داروخانه ها گواهی تشخیص صلاحیت مسئولیت فنی با تأیید کمیسیون، توسط دانشگاه صادر
    می شود. ارائه گواهی مذکور برای پذیرش سِمت مسئولیت فنی داروخانه الزامی است.

    تبصره ۱ـ در اجرای مفاد این ماده برای قبول مسئولیت فنی داروخانه‌ها پس از صدور گواهی تشخیص صلاحیت مسئولیت فنی نیاز به طرح مجدد موضوع در کمیسیون نیست.

    تبصره ۲ـ درصورت وقوع تخلف از ضوابط و مقررات مربوطه، صلاحیت مسئول فنی داروخانه حسب درخواست دانشگاه قابل طرح مجدد در کمیسیون به منظور بررسی مجدد صلاحیت وی خواهد بود.

    ماده ۱۹) مسئول فنی می تواند در غیاب خود داروساز واجد شرایط دیگری را طبق ضوابط به عنوان قائم مقام با تعیین ساعات و ایام مورد نظر حداکثر به مدت سه ماه در یکسال به دانشگاه معرفی نماید. درصورت غیبت بیش از سه ماه، تمدید مدت برای حداکثر
    سه ماه دیگر با نظر کمیسیون دانشگاه بلامانع خواهد بود. درصورت تداوم غیبت پس از گذشت شش ماه معرفی مسئول فنی واجدشرایط توسط مؤسس داروخانه به دانشگاه جهت صدورپروانه مسئول فنی جدید الزامی است.

    تبصره ـ در موارد فوری که مسئول فنی فرصت معرفی داروساز جانشین را به دانشگاه به عنوان قائم مقام ندارد، مسئول فنی می تواند حداکثر برای مدت یک هفته یکی از داروسازان واجد شرایط را طبق ضوابط جانشین خود نماید. درهرصورت موضوع بایستی دراسرع وقت به اطلاع دانشگاه برسد. استفاده از این تبصره در هر سال نباید در مجموع بیش از یک ماه باشد.

    ماده ۲۰) مسئول فنی نمی تواند مسئولیت فنی بیش از یک داروخانه یا مرکز پزشکی را در یک زمان به عهده داشته باشد.

    تبصره ۱ـ درصورتیکه مؤسس داروساز باشد، مجاز به قبول مسئولیت فنی داروخانه دیگری در ساعات فعالیت داروخانه خود نخواهد بود.

    تبصره ۲ـ بجز مؤسسینی که به تأیید دانشگاه اشتغالات تمام وقت دولتی دارند مؤسس داروساز داروخانه باید حداقل یک نوبت کاری مسئولیت فنی داروخانه خود را تقبل نماید.

    تبصره ۳- میزان ساعات کار مسئول فنی حداکثر تا دوازده ساعت در شبانه روز می باشد.

    تبصره ۴ـ در مورد داروسازانی که غیر از مسئولیت فنی داروخانه به کار موظف دیگر اشتغال دارند حداکثر فعالیت به عنوان مسئول فنی داروخانه هشت ساعت در شبانه روز است.

    تبصره ۵ـ پرداخت دستمزد به مسئول فنی و استفاده از سایر مزایا نظیر مرخصی و غیره براساس ساعات کار مندرج در این آئین نامه، قرارداد فیمابین مسئول فنی و مؤسس و طبق ضوابط قانون کار خواهد بود. شُعب انجمن داروسازان ایران بر حُسن اجرای مفاد این قرارداد نظارت خواهد کرد.

    ماده ۲۱) وظایف مؤسس داروخانه

    نظارت بر رعایت شئونات اسلامی، اخلاقی و مسایل حرفه ای در داروخانه
    اِشراف بر امور داروخانه (بغیر از وظایف مسئول فنی) به طوریکه شرح وظایف مؤسس را تامین نماید.
    افتتاح حساب بانکی به نام خود و اعلام آن به شرکتهای پخش و سازمانهای بیمه گر جهت گردش مالی داروخانه از طریق حساب فوق
    اشراف بر فروش و گردش مالی داروخانه
    تبصره: داروخانه ها مجازند طبق ضوابط اقلام غیرداروئی را از طریق اینترنت به فروش برسانند.

    رعایت و اجرای نظریات و پیشنهادات فنی و بهداشتی مسئول فنی داروخانه
    تدارک و تمهیدات لازم برای فعالیت بهینه داروخانه
    تأمین و تدارک مواد اولیه مورد نیاز ساخت داروهای ترکیبی، اقلام دارویی، شیر خشک، مکملهای تغذیه ای، غذاهای کمکی شیرخوران، فرآورده های آرایشی بهداشتی و لوازم مصرفی پزشکی دارویی و تجهیزات پزشکی مجاز از طریق شرکتهای معتبر مورد تأیید وزارت طبق ضوابط و با نظارت مسئول فنی
    تأمین کادر فنی و خدماتی واجد شرایط در داروخانه طبق ضوابط
    رعایت نظافت و بهداشت عمومی داروخانه
    اجرا و رعایت کلیه مقررات، ضوابط و دستورالعملها و تذکرات دانشگاه و درصورت لزوم ابلاغ به کارکنان داروخانه
    تأمین لباس کار به رنگ مناسب مطابق ضوابط
    پرداخت به موقع حقوق و مزایای مسئول فنی و کارکنان داروخانه طبق قرارداد منعقده و قوانین مربوطه از جمله قانون کار
    همکاری با بازرسین دانشگاه و سازمان
    رفع نواقص و مشکلات ابلاغی داروخانه توسط دانشگاه به نحویکه در ارزشیابی سالیانه داروخانه روند تلاش داروخانه در بهبود کیفیت خدمات ملموس باشد.
    تبصره ـ علاوه بر وظایف فوق الذکر مؤسس داروخانه پاسخگوی کلیه امور داروخانه می‌باشد.

    ماده ۲۲) مسئول فنی علاوه بر رعایت قوانین و مقررات و ضوابط علمی و حرفه ای ملزم به رعایت موارد زیر است.

    حضور فعال در داروخانه در ساعات تعیین شده طبق پروانه مسئول فنی
    کنترل نسخ و ارائه داروهای تجویز شده به بیماران طبق ضوابط و امضاء و مَمهور نمودن نُسخ
    عرضه داروهای بدون نسخه مطابق فهرست و ضوابط اعلام شده و ارائه راهنمائی داروئی جهت استفاده از آنها
    رعایت ضوابط مربوط به بسته بندی مجدد داروهای تجویز شده با ارائه توضیحات لازم و تحویل بهداشتی آنها
    بررسی موارد ابهام و درصورت لزوم جایگزینی اقلام در نسخ تجویزی، پس از مشاوره با پزشک معالج طبق ضوابط
    نظارت بر شرایط نگهداری داروها، شکل ظاهری، کیفیت فیزیکی و تاریخ مصرف و نحوه تدارک و عرضه داروها و اعلام اشکالات مشاهده شده در داروها برابر الگوی تعیین شده از طرف سازمان
    ساخت و ارائه داروهای ترکیبی طبق ضوابط و با توجه به اصول علمی و فنی به نحوی که مانع انجام سایر وظایف قانونی وی نگردد.
    جلوگیری از دخالت افراد غیر مجاز در امور فنی داروخانه
    استفاده از روپوش سفید با نصب پلاک مشخصات
    همکاری با بازرسین دانشگاه یا سازمان
    تکمیل فرم ارزیابی فعالیت داروخانه طبق ضوابط و نگهداری در داروخانه جهت ارائه به بازرسین دانشگاه
    تکمیل و ارسال پرسشنامه ها برای امور اطلاع رسانی، تحقیقاتی و یا نظارتی در ارتباط با برنامه های ابلاغ شده از سوی سازمان
    نظارت بر اجرای فراخوان داروها (Recall)
    گزارش عوارض جانبی احتمالی داروها و مشکلات احتمالی مربوط به کیفیت داروها به دانشگاه و یا سازمان
    تلاش در جهت ارتقاء کیفیت ارائه خدمات به نحویکه روند بهبود در ارزشیابی سالانه داروخانه توسط دانشگاه ملموس باشد.
    تبصره: داروسازانی که با حضور فعال خود نقش مؤثرتری در ارتقاء کیفیت خدمات دارویی محل خدمت خود دارند از مزایای تشویقی پیش بینی شده در ضابطه مربوطه بهره مند خواهند شد.

    ماده ۲۳) با مسئول فنی داروخانه که حداقل امتیازات حضور فعال و ارائه خدمات دارویی را مطابق ضوابط مربوطه کسب ننماید به صورت زیر برخورد خواهد شد:

    مرحله اول ـ تذکر شفاهی با قید گزارش بازرسی

    مرحله دوم ـ اخطار کتبی با درج در پرونده توسط دانشگاه

    مرحله سوم ـ درصورت ادامه تخلفات، موضوع تعویض و استفاده از مسئول فنی موقت واجد شرایط دیگر همراه با کاهش ۲۰ درصد امتیاز یکسال کارکرد مسئول فنی و تعلیق صلاحیت فنی وی با نظر کمیسیون به داروخانه ابلاغ خواهد شد تا حداکثر طی دو ماه مؤسس اقدام لازم را به عمل آورد و همزمان پرونده مسئول فنی خاطی به مراجع ذیصلاح ارسال گردد.

    ماده ۲۴) داروخانه ها مجازند طبق اعلام سازمان و یا سایر مراجع ذیربط در قبال ارائه خدمات فنی و حرفه ای، بهای ارائه خدمات دارویی دریافت کنند. بهای خدمات دارویی داروخانه با رعایت قانون و ضوابط و در قبال ارائه خدمات دارویی زیر اخذ می گردد:

    حضور فعال مسئول فنی در داروخانه
    کنترل نسخ و ارائه داروهای تجویز شده با قید دستورات دارویی طبق ضوابط علمی توسط مسئول فنی
    کنترل نسخ و تطبیق داروهای تجویز شده با سن و جنس بیمار توسط مسئول فنی
    مشاوره با بیمار در حین ارائه نسخه از قبیل بررسی صحت مقدار مصرف تجویزی و احتمال بروز عوارض جانبی داروها، تداخلات دارویی و درصورت لزوم بیماری زمینه ای، بارداری و یا شیردهی بیمار توسط مسئول فنی
    عرضه داروهای بدون نسخه طبق فهرست اعلام شده و راهنمائی دارویی مصرف آنها توسط مسئول فنی
    رعایت ضوابط مربوط به بسته بندی مجدد داروهای تجویز شده با ارائه توضیحات لازم، برچسب زنی مناسب و تحویل بهداشتی آنها توسط مسئول فنی
    بررسی ابهام داروهای تجویزی در نسخه و درصورت لزوم جایگزینی پس از مشاوره با پزشک معالج توسط مسئول فنی
    نظارت بر شرایط نگهداری داروها، تاریخ مصرف و نحوه عرضه آنها توسط مسئول فنی
    بررسی اشکالات مشاهده شده در داروها و گزارش به مراجع ذیربط توسط مسئول فنی
    تبصره ۱- نحوه نظارت بر شرایط مذکور جهت اخذ تعرفه در داروخانه و مبالغ دریافتی بر عهده دانشگاه مربوطه است.

    تبصره ۲- تحویل داروهای گیاهی دارای مجوز از سازمان، مشمول اخذ تعرفه داروهای بدون نسخه می باشند.

    تبصره ۳- تعرفه ارائه خدمات دارویی جهت بیماران بستری توسط داروخانه بیمارستانی فقط یکبار در روز اخذ می‌گردد.

    تبصره ۴- درصورت واگذاری اداره داروخانه بیمارستانهای دولتی به بخش خصوصی، در این داروخانه ها تعرفه بخش دولتی اخذ می‌گردد.

    تبصره ۵- حق الزحمه ساخت داروهای ترکیبی بصورت جداگانه با پیشنهاد انجمن داروسازان و تأیید سازمان تعیین می‌گردد.

    ماده ۲۵) کلیه داروخانه ها باید در مدت تعیین شده نسبت به جمع آوری و عودت داروهایی که از سوی سازمان و یا سایر مراکز ذیربط غیر قابل مصرف اعلام می گردد به شرکتهای پخش دارو اقدام کنند و از عرضه و فروش آنها خودداری نمایند.

    ماده ۲۶) حداکثر ساعات کار موظف داروخانه های روزانه تمام وقت که فاصله زمانی آن توسط دانشگاه مربوطه تعیین خواهد شد، دوازده ساعت و داروخانه های نیمه وقت حداکثر شش ساعت و در فاصله بین ۸ صبح تا ۱۰ شب می باشد.

    تبصره ۱ـ داروخانه های روزانه در شهرهایی که دارای داروخانه شبانه روزی فعال هستند در ایام تعطیل رسمی و ساعات غیر موظف می بایست تعطیل باشند. در موارد خاصی که ممکن است به فعالیت این داروخانه ها نیاز باشد موضوع در کمیسیون دانشگاه مطرح و تصمیم گیری می شود.

    تبصره ۲ـ در مناطقی که داروخانه شبانه روزی ندارد و یا تعداد داروخانه های شبانه روزی به حد کافی نباشد و یا در مقاطع زمانی خاص، داروخانه های روزانه دایر در محل موظفند طبق برنامه اعلام شده از سوی دانشگاه به صورت کشیک، نیاز بیماران به خدمات داروئی را تأمین نمایند.

    تبصره ۳ـ ساعات کار موظف داروخانه می بایستی در تابلویی درج و در محل قابل رؤیت مراجعه کنندگان نصب گردد.

    ماده ۲۷) تابلو سردر و نامگذاری داروخانه فقط باید به نام مؤسس و یا نام مورد تأیید کمیسیون و فاقد هرگونه علائم تبلیغاتی باشد.

    ماده ۲۸) لازم است محل خاصی در داروخانه جهت اطلاع رسانی و نصب پوسترهای اطلاع رسانی برای اقلام مجاز مشخص گردد. هرگونه معرفی کالاهای سلامت محور در داروخانه نیازمند کسب مجوز از مراجع ذیربط و رعایت مقررات مربوطه می باشد.

    ماده ۲۹) نظارت بر عملکرد داروخانه ها بر عهده دانشگاه مربوطه است.

    تبصره: دانشگاه ها می توانند بعد از هماهنگی با سازمان بخشی از وظایف اجرایی خود را در رابطه با امور داروخانه ها مطابق ضوابط تعیین شده به سازمانهای صنفی مردم نهاد مرتبط واگذار نمایند.

    ماده ۳۰) در صورت تخلف داروخانه از مقررات این آیین نامه به صورت زیر اقدام خواهد شد:

    مرحله اول ـ تذکر شفاهی با قید درگزارش بازرسی

    مرحله دوم ـ اخطار کتبی توسط دانشگاه با درج در پرونده داروخانه

    مرحله سوم ـ درصورت تکرار تخلف ارجاع موضوع به مراجع ذیصلاح جهت تعلیق موقت یا دائم پروانه تأسیس داروخانه با تصویب کمیسیون

    تبصره ـ درصورت بُروز تخلفاتی که به تشخیص دانشگاه می تواند باعث به خطر افتادن سلامت مصرف کننده گردد نظیر نگهداری و فروش داروهای غیرمجاز و قاچاق و عرضه غیرمجاز دارو و ارائه خدمات بدون حضور مسئول فنی و غیره، با استناد به گزارش بازرسی و مدارک مستدل موضوع به کمیسیون قانونی دانشگاه ارجاع و تصمیم مقتضی در مورد تعلیق قرارداد داروخانه با شرکتهای پخش دارو و سازمانهای بیمه گر اتخاذ خواهد شد.

    ماده ۳۱) با استناد به ماده سه قانون و اصلاحیه های بعدی هرگاه موسس پروانه خود را به هر شکل حتی به صورت قراردادهای مکتوب و محضری به دیگری واگذار نموده و یا پروانه دیگری را به هر شکل اَعم از اجاره و مشابه آن مورد استفاده قرار دهد بلافاصله محل کار او از طرف دانشگاه تعطیل و پرونده مُتخلف به مراجع ذیصلاح ارجاع خواهد شد.

    این آئین نامه در سی و یک ماده تدوین و در تاریخ ../../۱۳۹۳ به تصویب وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده است و از این تاریخ لازم الاجرا بوده و کلیه ضوابط، دستورالعمل ها و بخشنامه های مغایر این آئین نامه از درجه اعتبار ساقط می باشد./

ترک یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.